Waarom deelnemen aan Quick Port Scan

Aldus een enthousiaste Jos Jooren, marktonderzoeker/marketeer bij Portbase:
Vorig jaar heb ik als nieuwkomer bij Portbase en binnen de havengemeenschap in zijn algemeenheid deelgenomen aan de Quick Port Scan 2017. Een leuke en nuttige kennismaking met deze nieuwe omgeving. Een goed georganiseerde vlot lopende dag, met mensen die echt wat te vertellen hebben over hun wereld. Bekend geraakt met het Havenbedrijf en diverse partijen die een voorname rol spelen in de havenwereld.

Tijdens de dag vond ook een aantal discussies op het podium plaatst. Erg interessant, omdat je snel een goed beeld krijgt van wat er speelt in en rondom de haven, welke rol partijen hierin hebben en welk belang of doel ze nastreven.

Hoogtepunt was de afsluitende rondvaart. Leuk, interessant en op momenten indrukwekkend. Ik had hierbij zelf het geluk met iemand in gesprek te zijn geraakt die zijn weg al goed kende in de haven, en op veel plekken wat interessante achtergrondinfo kon geven over bv. de schepen die we zagen, de stukjes haven en vooral de bedrijven en hun activiteiten die langskwamen.

Meer informatie over deze masterclass? Zie https://www.havenverenigingrotterdam.nl/events/quickportscan

Op stap met Jong Haventalent Renee

Door: Renee Naaktgeboren

Jong ondernemen in de Rotterdamse haven? Welkom op RDM Rotterdam!

Onze haven is in beweging. Onderwerpen als energietransitie en digitalisering staan hoog op de agenda voor de komende jaren. We willen er iets mee, sterker nog, we móeten er iets mee….maar hoe gaan we deze uitdagingen aanpakken? Voor mij is het antwoord: door innovatie, ondernemerschap, talent en investering! Volgens velen komt dit precies samen bij één van de belangrijkste innovatiecentra van de Rotterdamse haven: RDM Rotterdam.

Ik besloot het eens met mijn eigen ogen te gaan bekijken en sprak met drie start-ups, gevestigd in het Innovation Dock op het terrein: Innoship Engineering, Genuin Engineering en Skel-Ex.

Mijn eerste indruk bij binnenkomst: Wauw! Hier wordt gewerkt aan onze toekomst! Het Innovation Dock is een gigantische hal, waarin zowel jonge ondernemers en start-ups als R&D locaties van grotere bedrijven als bijvoorbeeld IHC en Damen gevestigd zijn. Ik verwonder me over het grote aantal prototypes, glazen wanden beschreven met brainstormsessies en de ‘bij elkaar binnenloop’ cultuur.

Als eerste spreek ik over deze cultuur met Jan Scholtens, oprichter van Innoship Engineering.

Geen drones

“Juist door de onderlinge kruisbestuiving van kennis, wilde ik hier zitten. Mensen kijken vanuit verschillende disciplines naar een project, en dat maakt het zo succesvol. We helpen elkaar onderling en soms is dat juist door ‘de stomme vraag’ te stellen, al bestaat die eigenlijk niet. Het houdt je scherp en zorg ervoor dat je blijft innoveren.”

Jan werkt als scheepsbouwer aan de ontwikkeling van Aquabots. Expres wordt de naam ‘maritieme drones’ niet gebruikt, omdat mensen dan vaak denken dat hij gaat vliegen. En nee, een Aquabot is al helemaal niet te vergelijken met een modelbootje. Aquabots zijn kleine onbemande schepen met sensoren, die allerlei zaken kunnen meten in het water. De uitdaging is dat er gigantische accu’s in geplaatst worden, en dat het kleine bootje (vaak nog geen meter lang), de condities van de Maas moet kunnen trotseren.

Jan laat me vol trots het control center zien, wat in samenwerking met RH Marine is opgezet. Vanaf dit station kunnen de schepen in de testtank bestuurd worden, maar ook buiten op de Maas. “Bij gebrek aan regelgeving over Aquabots, is het nog niet toegestaan om zomaar de Maas op te gaan, maar ik hoop aan te kunnen tonen dat deze schepen absoluut veilig en controleerbaar zijn, om daarmee de regelgeving een boost te kunnen geven”, aldus Jan.

Monetair systeem

Vervolgens ontmoet ik Ming Chan, oprichter van Genuin Engineering. Ming vertelt me over zijn kijk op de samenleving. “Het liefst zou ik een wereld zonder een monetair systeem zien, waarin we allemaal onze passie kunnen volgen en niet gebonden zijn aan verplichtingen als ‘de huur betalen’.” Genuin Engineering werkt als een familie waarin alle werknemers zich thuis moeten voelen en hun passie moeten kunnen vervullen. “Mensen kunnen hier altijd eten, we hebben een huis en werknemers mogen hun eigen salaris bepalen”, aldus Ming.

Ming nam op 16 jarige leeftijd het Chinese restaurant van zijn vader over en transformeerde het tot een geautomatiseerde modern restaurant. Na 4 jaar stapte hij over naar CityGIS waarin hij, zonder enig diploma, software verbeteringen doorvoerde voor onder andere de politie. Twee jaar geleden besloot hij voor zichzelf te beginnen.

Ming omschrijft Genuin als ‘passionate problem solving’, waarmee klanten door middel van innovatieve software- en productontwikkeling worden geholpen. “Vaak krijgen we een vraag om een product te ontwikkelen, wat eigenlijk niet aansluit bij het echte probleem. Wij gaan dan juist met de gebruikers van het nieuwe product praten en meewerken om erachter te komen hoe we écht bij kunnen dragen aan een verbetering.” Genuin Engineeing is in 2 jaar tijd gegroeid naar 27 ‘familieleden’ met 2 flinke werkruimtes en een kavel in Innovation Dock en klanten als KPN en PostNL, en zoals het op mij overkomt, zal deze groei nog wel even aanhouden.

Ik vond het een erg inspirerend verhaal over ondernemerschap en het volgen van je passie.

Ook voor vrouwen?

Last but not least werd ik verwelkomd door het enthousiaste team van Skel-Ex. Direct werd ik in een harnas gehesen, het zogeheten ‘non powered upperbody exoskeleton’, en voelde mijn armen gewichtsloos. Wat het harnas doet? Door middel van bladveren worden de bovenarmspieren en schouder ontlast, wat boven het hoofd werken vergemakkelijkt en de kans op ergonomische blessures verlaagt. Het verschil met een hoop start-ups op RDM is dat Skel-Ex al een volledig werkend product heeft, wat in de industrie wordt gebruikt. Ik krijg de indruk dat hier de transitie naar een grown-up plaatsvindt. “We overwegen om planningssoftware te gaan gebruiken en hebben net een salarissysteem ingevoerd”, aldus Tim Huiskens van Skel-Ex, “het is interessant om in deze fase op de business kant te mogen focussen, hierin is veel vrijheid en kunnen we echt stappen maken.”

Sinds kort hebben ze ook een productielijn, waar aan het eind inmiddels 20 exoskeletten hangen in afwachting van transport naar de klant. “Ik probeer het assemblageproces nog soepeler te laten verlopen”, zegt Roel, verantwoordelijk voor de assemblage bij Skel-Ex. “Op het begin was het nog even wennen met voorraad goed afstemmen, de slimste volgorde bepalen etc, maar elke dag werken we weer sneller, dat geeft een kick.” En dat komt goed uit, want de orders lopen goed.

Ik word weer uit het exoskelet geholpen en ik zeg dat ik wel wat moeite had om mijn armen weer naar beneden te krijgen. “Dat kan goed kloppen”, lacht het team, “we hadden het exoskelet nog niet op een vrouw getest, maar dit staat wel op het programma, daarom waren we benieuwd hoe het zou vergaan.”

Nog nagenietend van alle leuke gesprekken, de passie en de interressante projecten stap ik weer in de auto. Ik voel een vorm van trots. Trots dat dit in onze haven plaatsvindt. Jongeren met deze instelling hebben we echt nodig voor de toekomst van de haven!

Wil je meer informatie over RDM Rotterdam? Kijk dan op www.rdmrotterdam.nl.

 

 

Nieuwjaarsduik spetterend succes!

Niet springen maar stappen …

Vijfentwintig enthousiastelingen in een bak met water. Een heleboel foto’s, een filmpje van Femke Akkerman en een artikel in Nieuwsblad Transport. Kijk hier nog maar eventjes terug. 

Joris Luyendijk @ Maritiem Museum

Journalist Joris Luyendijk en wetenschapsconservator Jeroen ter Brugge plaatsen de kredietcrisis tegenover het einde van de VOC. De lezing vindt plaats op donderdag 22 februari om 20:00 uur in het Maritiem Museum.

Meer informatie vindt u op de site:

https://www.maritiemmuseum.nl/activiteiten/lezing-joris-luyendijk

Terugblik Dag van de Haven

Ruim 600 gasten, dé jaarfilm van het Havenbedrijf, de Zuid-Hollandse commissaris van de Koning, het Jong Haventalent, de CEO van het Havenbedrijf en het afscheid van de voorzitter van de RvC. Kortom, het was weer een gezellig feestje!

Voorzitter van de Havenvereniging Rotterdam, Ronald Schinagl, ontving de commissaris van de Koning van de provincie Zuid-Holland: Jaap Smit

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, liet ons in sneltreinvaart de belangrijkste ondewerpen zien, naast de groeicijfers en en enkele daling, maar vooral de ontwikkelingen ten aanzien van de energiestransitie en op het gebied van data. 

Afscheid werd er genomen met een prachtige onderscheiding – het Groot Anker van de haven van Rotterdam – van de voorzitter van de Raad van Commissarissen, Rutger van Slobbe. Deze hoogste onderscheiding wordt slechts éénmaal per jaar toegekend aan iemand die een zeer onderscheidende bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de haven. Het Groot Anker is een plastiek van de kunstenaar Eric Claus.

Jong Haventalent Renee Naaktgeboren tijdens een flitsinterview door de voorzitter van Jong Havenvereniging, Lisette van der Pijl, liet ons zien dat we er alles aan moeten doen worden om jongeren enthousiast te maken voor de haven. Omdat het hard werken is, maar er ook veel gelachen wordt!

Uiteraard ook het jaaroverzicht 2017 in beeld met de film die u hier kunt bekijken!
En het hele fotoboek staat op de homepage

Voorzitter Ronald Schinagl met oud-voorzitter Peter Goedvolk.

Dave’s Wintervariete

De winter is misschien het mooiste seizoen van het jaar. De eerste sneeuwvlokken, de sneeuwkristallen, de lampjes, het versieren van de kerstboom, warme chocomel. Ervaar deze magie en warmte aankomende winter in onze intieme Spiegeltent in het Museumpark.

Uw gastheer, Dave van der Wal (bij velen bekend als entertainer tijdens de Kerstreizen naar Duitsland of Engeland met het EIC) heet u van harte welkom. Samen met zijn internationale vrienden brengt hij een spektakel aan magie en gezelligheid in een avondvullend programma. De voorstelling is een totaaltheaterbeleving waarin cabaret, circus en muziek samenkomen.

Voor de leden van de Havenvereniging is er een speciale aanbieding die geldt voor álle shows! 
Een kaartje op de eerste rang kost dan slechts 20 euro per volwassene (in plaats van 27,50), of 15 euro voor kinderen (3 tot 13 jaar).
Aanmelden via de website https://wintervariete.stager.nl/web/tickets en bij actiecode zet je: Havenvereniging

Kijk ook op www.wintervariete.nl 

 

LyondellBasell @ Moerdijk

Met 80 man in de bus over het terrein van LyondellBasell en vervolgens al varend door de Moerdijkse wateren voor een blik op de nachtelijke bedrijvigheid aldaar. 

De vierde zeehaven van Nederland staat bekend om zijn sterke chemische cluster. Dankzij bestuurslid Robert Tieman kregen we een kijkje in de wondere wereld van catalloy resins, plastics, polypropeen, propeen, etheen en buteen. Uiteindelijk levert dit producten op die over de hele wereld worden gebruikt in allerlei verschillende toepassingen: van asfaltmodificatie tot voedselverpakkingen, van autobumpers tot dakbedekkingen.

Naast een uitleg door Linda de Groot van de Port of Moerdijk en Jörn Möller van LyondellBasell, togen de leden van (Jong)Havenvereniging en Braboclub in de bus voor een toer over de plant, en aansluitend een mooie vaartocht met diner. 

 

Zie ook het fotoboek op de homepage met alle foto’s.

Vertel hoe mooi de haven is!

GEZOCHT! Enthousiaste Haven Taalgidsen en Gastdocenten

Port Rangers is hèt havenprogramma voor basisschoolleerlingen tussen 9 en 11 jaar in Rotterdams en omgeving. Leerlingen ontdekken en beleven op een educatieve en speelse wijze de Rotterdamse haven. Scholen kunnen kiezen uit twee verschillende lespakketten: 

1. Steurtocht door de haven
De leerlingen maken op onderzoekende manier kennis met de veelzijdigheid van de Rotterdamse haven en bezoeken het haven gebied. Dit lespakket wordt begeleid door EIC Mainport Rotterdam.

2. De Haven Taaltrip
Tijdens een bezoek aan het havengebied gaan de leerlingen moeilijke woorden in de context leren kennen. Dit lespakket wordt begeleid door JINC.

Vind je het leuk om jonge leerlingen van 9 tot 11 jaar kennis te laten maken met de Rotterdamse haven? Dat kan door in de klas als gastdocent of op het EIC als haven taalgids leerlingen te begeleiden tijdens de Haven Taaltrip. Vanaf september jl. zijn weer veel nieuwe leerlingen aan de slag met het lesmateriaal en komen op bezoek in het havengebied en bij het EIC. Graag willen wij dit weer samen doen met havenprofessionals die als rolmodel hun enthousiasme voor, en kennis van de Rotterdamse haven willen overbrengen.

Port Rangers is een acht jaar durend project waar Rotterdamse basisscholen kosteloos aan kunnen deelnemen, inclusief busvervoer. Gemeente Rotterdam, Deltalinqs en het Havenbedrijf Rotterdam maken dit mogelijk. EIC-Mainport Rotterdam coördineert het programma. Meer weten of aanmelden? Neem contact op met Marina Veth mveth.portrangers@eic-mainport.nl voor Port Rangers gastdocent of
Lieve Voetman lvoetman@jinc.nl voor Haven Taalgids

Bekijk ook eens dit filmpje op YouTube!

Schmidt Zeevis – achter de schermen

Betreft: Bezoek Koninklijke Schmidt Zeevis –Schmikkelen op 24 oktober 2017

Geacht Team Havenvereniging, beste Marja,

Jarenlang gevestigd in de stad Rotterdam op het Vaste Land , maar vandaag 24 oktober 2017 mochten wij een kijkje nemen op de nieuwe locatie Matlingeweg 333 Rotterdam in de keuken van Schmidt Zeevis .

Na een hartelijk ontvangst met een versnapering en een glaasje wijn en aansluitend onder deskundige (rond)leiding van Wil Merkensteijn de (PR-manager) was de eindconclusie van ons allen: Chapeau . ( Koninklijke Schmidt Zeevis)

Wij willen een ieder bedanken die deze interessante, geweldige, gezellig en smakelijke bijeenkomst die de Havenvereniging heeft mogelijk gemaakt.


Top bedankt.
Met vriendelijke groet,
Greta Brondijk en Joop Bartels

PS. Zie voor meer foto’s het fotoboek
op de homepage van de website.

 

Op stap met Jong Haventalent Renee

Door: Renee Naaktgeboren

Trots; het eerste gevoel dat ik krijg zodra ik binnenstap bij de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, ook wel ‘de roeiers’ genoemd. Het bruist er van de energie en dit werkt aanstekelijk.

Roeiers oefenen van oudsher een belangrijke taak uit in de haven: het aanmeren van schepen aan kades en steigers. Door de jaren heen is de KRVE, onder leiding van Erik de Neef, getransformeerd van een traditionele vereniging van maritieme dienstverleners tot een innovatieve onderneming. Eén van die innovaties is ShoreTension, een systeem dat het veilig aanmeren van steeds grotere schepen in extreme weersomstandigheden mogelijk maakt.

Vandaag heeft Erik de Neef me uitgenodigd om een dag mee te gaan met de roeiers. Erik is verkozen tot Havenman 2016 en tevens mijn mentor gedurende dit jaar. Snel trekken we onze werkkleding aan, lopen langs de planningsafdeling en stappen aan boord; we gaan naar de ECT terminal om een containerschip van NYK af te meren.
Het is een indrukwekkend schouwspel; de roeiers dansen om het gigantische schip en pakken de zware trossen aan, snelheid en behendigheid is in deze operatie essentieel. Het afmeren loopt voorspoedig; loodsen, slepers en roeiers werken als 1 geoliede machine waardoor het schip binnen no-time veilig aan de kade ligt. De sfeer zit er goed in, iedereen bedankt elkaar voor de samenwerking en gaat op weg naar de volgende klus. Terwijl we wegvaren zien we dat de eerste kranen de containers al van boord halen. Tijd is geld en dat begrijpen we in de Rotterdamse haven.

Wij vervoeren een loods naar een volgende klus, gaan even langs bij de roeiers locatie op de Maasvlakte en meren nog een LNG schip af bij het bunkerstation, waarna we weer rustig met zonsondergang over de eeuwig drukke Maas terugvaren naar de Heijplaat. Dat gevoel van trots… ik begrijp hem wel!

Wie is Renee?
Renee Naaktgeboren (29) werd tijdens het Rotterdamse Havenevenement benoemd tot Jong Haventalent 2017. In deze hoedanigheid bezoekt Renee bedrijven, onderwijsinstellingen en evenementen in of rond de Rotterdamse haven met als doel om jongeren een inkijkje te geven in de haven en te laten zien hoe gaaf het is om in de haven te werken. Haar motto is: ‘zien is geloven’.
Renee werkt als Tender Manager Offshore & Conversion bij Damen Shiprepair & Conversion dat is gevestigd in de Wiltonhaven.