Onmisbaar: Online strategie

Heeft jouw bedrijf een leuke website, maar kan het allemaal net iets beter? Wellicht kan jij daarbij helpen. Want daar kan wat aan gedaan worden! Zo organiseert innovatiecentrum Syntens samen met contentbureau Tekstschrijvers.nl, internetbureau Redkiwi en online-marketingbureau Expand Online twaalf powerconsult bijeenkomsten, speciaal voor bedrijven uit de havensector die hun zichtbaarheid online willen vergroten.

In deze powerconsulten draait het om de vraag: hoe haal ik meer uit een website? Vier professionals beoordelen vanuit hun specifieke expertise de website en geven praktische verbetertips. Daarna komen ook de online strategie, het ontwerp van de website, de content en vindbaarheid op internet aan de orde. Het resultaat? Een indringende analyse in twee uur! Per powerconsult is er plaats voor vier bedrijven. Meer weten? Kijk op de website van Syntens.

Nieuwsbrief 3 – juli 2013

In deze editie kunt u lezen over de vele activiteiten van 2013: een terugblik naar naar mei en juni, en natuurlijk kijken we vooruit naar de mooie excursies die we vanaf september tegemoet kunnen zien.

Veel leesplezier en graag tot ziens bij één van de volgende activiteiten.

Download hier de PDF.

 

Bericht

Gisteren bereikte ons het verschrikkelijke nieuws dat één van de bemanningsleden van de Wylde Swan om het leven is gekomen. Het bestuur van Jong Havenvereniging leeft mee met de nabestaanden en met de crew van de Wylde Swan.

1e Harbour Run van start

Logo Harbourrun

 

Op zaterdag 19 oktober 2013 vindt met de Harbour Run een uniek hardloop evenement plaats in Rotterdam. Niet de zoveelste hardloopwedstrijd, maar een uitdagend parcours van 10 km dwars door de Rotterdamse Waalhaven met bijzondere en uitdagende obstakels. Nog nooit was de Rotterdamse haven zo dichtbij! Durf jij het aan?

Harbour Run

Start en finish vindt plaats bij het hoofdkantoor van de Broekman Group. Via de website, Facebook en Twitter blijf je op de hoogte van alle nieuwtjes, zoals terreinen die beschikbaar worden gesteld en nieuwe obstakels die ontwikkeld worden.

Vanuit Havenvereniging en Jong zullen zeker ook leden zich aanmelden.

Om de veiligheid te waarborgen is het aantal startbewijzen beperkt. Voor de goede doorstroom worden de deelnemers verdeeld over acht startseries. Alle startseries (Haven terminal 1 t/m 8) starten en finishen bij Broekman Group aan de Waalhaven Zuidzijde 21 (Port Number: 2235)

Bedrijventeams
Met collega’s de uitdaging aangaan? Dat kan! Bekijk hier alle informatie en neem contact op via info@harbourrun.nl wanneer jullie met een groep vanaf 10 personen willen deelnemen.

 

Oproep historisch havenmateriaal

Als lid van de Havenvereniging vraag ik uw aandacht voor het volgende.

RTV Rijnmond besteedt ruim aandacht aan het wel en wee in het Havenindustrieel complex. Ook wij zuchten  onder een toenemend bezuinigingsjuk en zijn daarom op zoek naar betaalbare alternatieven.

Een daarvan is het belichten van de historie van de Rotterdamse haven. Hiertoe is er wat materiaal beschikbaar bij het Gemeente-archief en ins ons eigen archief. Het is ons echter bekend, dat er veel materiaal bestaat uit het verleden dat  oor particuliere en/of commerciële filmers is gemaakt, denk aan bedrijfsfilms en -documentaires, instructiefilms etc., die wellicht rechtenvrij zijn te benutten. 

Mijn vraag aan u is: bent u bekend met het  bestaan van dergelijk materiaal en kunt u ons helpen daar de beschikking over te krijgen?

Neem dan contact op met Eric Wehrmeijer, algemeen directeur RTV Rijnmond.
E-mail eric.wehrmeijer@rijnmond.nl                

Alvast bedankt!

‘Ship recycling: werk aan de winkel’

Verslag van de Masterclass Extra

Dat er nog heel wat te verbeteren valt in de wereld van de ship recycling, was meteen duidelijk na het filmpje dat Arjen Uytendaal toonde. De directeur van Nederland Maritiem Land verzorgde op 20 juni, samen met Tom Peter Blankestijn van het bedrijf Sea2Cradle, de presentaties tijdens de Masterclass Extra. Helaas was de opkomst van dit event, waarvan de organisatie in handen lag van Jong Havenvereniging, het STC-NMU en de Havenvereniging Rotterdam, met zo’n dertig personen niet zo hoog als verwacht. Echter was de aanwezigheid van ex-Jakhals Sjoerd, als moderator, zeker een speciale bijkomstigheid.

De avond werd geopend door Erik Hietbrink, voorzitter van het College van Bestuur van de STC-Group. Hij vertelde de aanwezigen hoe de STC-Group in elkaar zit en dat er wereldwijd vestigingen actief zijn. Daarna gaf hij het presentatiestokje over aan Arjen Uytendaal, die vooral de markt van de ship recycling schetste. Uytendaal: ,,Eigenlijk kwam de recycling van schepen pas in 1998 op de agenda, vanwege een actie van Greenpeace in Rotterdam. Het moest milieuvriendelijker.’’ Inmiddels wordt zo’n 95 procent van een schip hergebruikt en valt de resterende zeven miljoen ton scrap steel wel mee, vertelt de directeur van Nederland Martitiem Land. ,,Maar met de bouw van steeds grotere schepen zal dit toenemen. 16 procent van de schepen wordt niet milieuvriendelijk gerecycled.’’

Het strand op
Dit hangt volgens Uytendaal samen met de grote verschillen in staalprijs in de wereld. Zo heeft China momenteel een goede staalprijs. Maar er zijn ook verschillende manieren om te recyclen. In Europa worden schepen vaak afgebroken in een droogdok. In China gebeurt dit aan de kade. In Turkije leggen ze een schip met de kop op een rots. In India kennen ze het principe van ‘beaching’, dus het schip op het strand varen. Deze manier was ook te zien in het filmpje dat Uytendaal toonde. Kranen zijn hierbij ver te zoeken en het transport gebeurt door de mens. Tot slot was er nog de optie om het schip op het strand achter te laten en de natuur zijn werk te laten doen.

Tom Peter Blankestijn gaf in zijn presentatie vooral praktijkvoorbeelden. Hierbij zette hij op een rijtje welke schadelijke stoffen er in een schip kunnen zitten en die bij verkeerde ontmanteling in de natuur terecht komen. Om dit te voorkomen moeten reders gefaseerd te werk gaan. Blankestijn: ,,Het begint met een zogenaamd ‘groen paspoort’, waarin alle schadelijke stoffen terug te vinden zijn. Daarna moet er een ship recycling plan worden gemaakt, de juiste werf worden gekozen en uiteindelijk moeten ze het hele plan monitoren.’’

Conventie
Volgens Blankestijn moet er wat gebeuren, om de wereld van de ship recycling te verbeteren. ,,Er liggen ook al wel concept verdragen, waarvan de conventie van Hong Kong (uit 2009, red.) de beste is. Maar dat wordt dan een compromis van 164 landen.’’ Ook Uytendaal had dit al aangekaart. ,,Vooral de reders in Noord-West Europa zijn bewuster bezig met op de juiste manier ontmantelen. Het is alleen lastig om regels op te stellen, want wat is ‘groen’ is en wat is veilig? Daar zijn veel verschillende meningen over en is het lastig voor landen om zich hierbij aan te sluiten. Daarnaast is het een voorwaarde dat de infrastructuur en het management systeem in een land op orde zijn. Tevens gaat een dergelijk project gepaard met standaarden en certificaten. Dit brengt uitdagingen voor scheepseigenaren met zich mee, want zij moeten weten welke schadelijke materialen in het schip zitten en dit al die jaren bijhouden.’’

Volgens hem is er al wel goed nieuws, want de Europese Unie (EU) is bezig aan een regulatie dat schepen onder de EU vlag, niet buiten de EU gesloopt mogen worden. Daarbij hoort een lijst van werven waar je als reder naartoe kan gaan als je het goed wilt doen. ,,Echter is de afweging altijd; geld of groen imago? Als een reder voor het geld kiest, is een schip zo omgevlagd. Desondanks is het een goede zaak dat er ontwikkelingen zijn.’’

Speciale actie NT dagen voor leden

Heb jij zin om geïnspireerd en uitgedaagd te worden? Ga dan naar de NT Dagen op 12 en 13 juni 2013 in de Maassilo in Rotterdam. Dit ‘congres’ wordt georganiseerd door Nieuwsblad Transport. Leden van Jong Havenvereniging kunnen deelnemen voor de speciale prijs van € 20,=.

Deelnemers kunnen zelf kiezen aan welke sessie zij meedoen. Er zijn er 16 in totaal, waaronder:

  • Schaalvergroting in de lijnvaart, met MSC, Loodswezen, APMT en EVO
  • Consequenties Maasvlakte 2 voor achterlandverbindingen (spoor/binnenvaart), met Port of Rotterdam, KNV en Contargo
  • Social media in Transport & Logistiek, met Jeroen Mirck

Check de brochure voor meer informatie, of kijk op www.ntdagen.nl.
De normale deelnameprijs bedraagt € 149,=. Met de speciale actiecode LIDJOHA maak je kenbaar dat je in aanmerking komt voor de actie.

Aandacht MMWD in media

Met de Mainport Meewerkdagen in zicht, heeft AD Rotterdams Dagblad afgelopen zaterdag 25 mei een interessant artikel gepubliceerd. Benieuwd? Lees hier het artikel.

Lustrumfeest geslaagd!

Met 90 procent kans op regen, drie dagen voor het feest van het jaar, ben je niet blij. Maar wat een genot dat het zaterdag 18 mei toch droog was! Het zonnetje liet zich niet echt zien, maar dat weerhield de gasten van het Lustrumfeest van Jong Havenvereniging niet van een mooi tochtje door de Rotterdamse haven te maken.

Aan het eind van de middag, rond 16.00 uur, stapten de eerste leden aan boord van tweemast topzeilschoener Wylde Swan. Zij lag aangemeerd om het hoekje bij de Veerhaven. Hoewel voor de dames de stijle loopplank een nautische uitdaging was, kwam iedereen met de hulp van de crew van de Wylde Swan aan boord. En toen kon het feest beginnen!

Een uur later, net voordat de trossen los gingen, heette kapitein-eigenaar Jurgens iedereen van harte welkom en vertelde over de geschiedenis van de Wylde Swan. Hierna was het aan de kapitein die ons vandaag rond zou varen, de taak om de veiligheidsprocedure uit te leggen. Die bleek kinderlijk eenvoudig: gewoon aan boord blijven, dat was het beste! Tot slot blikte voorzitter Gerrit terug op vijf jaar Jong Havenvereniging en wenste iedereen een mooi feest.

Met een vonkelwijntje in de hand kwamen we los van de Veerkade, waarna het eerste spektakel zich aandiende; het vertrek en het ‘straatje keren’ van de MS Rotterdam. De RPA 13 gaf deze middag geen spuitshow weg voor de cruisegangers, maar speciaal voor Jong Havenvereniging! Ook de roeiers van de KRVE trakteerden ons op een mooie uitdaging; een stukje mee met een tender, voor wie durfde. Terwijl er nog een paar zeilen werden gehesen, maakten we een mooie tocht door ‘onze’ haven.

Om 19.00 uur ging de Erasmusbrug voor ons open en werd koers gezet naar de Leuvehaven. Het Havenmuseum had voor ons een mooi plekje gereserveerd en op de kade stond de Zuid-Afrikaanse braai al klaar. Dat was lekker na zo’n tocht! Maar er is een tijd van kletsen en een tijd van dansen. Dus gingen de oranje zonnebrillen op en mochten de voetjes van de vloer. De Leuvehaven leek rustig, maar binnen in de Wylde Swan was een ware party aan de gang!


Kijk voor alle foto’s op onze nieuwe Facebook pagina.

Nieuwsbrief 2, 2013

Beste leden,

In al weer de tweede nieuwsbrief van dit jaar informeren wij u over de Algemene Ledenvergadering en natuurlijk de finale van het Jong Haventalent 2013. Uiteraard zijn alle aanstaande evenementen en terugblikken ook terug te vinden onder Agenda.

In deze editie kunt u lezen over het lustrum in 2014, de ALV die 22 april heeft plaatsgevonden, de uitslag van de verkiezing Jong Haventalent en de laatste oproep voor de Mainport Mee Werk Dagen.

Veel leesplezier en graag tot ziens bij één van de volgende activiteiten.
Download hieronder het PDF.