Nieuwe Reglement

De (Jong) Havenvereniging Rotterdam heeft een reglement samengesteld dat voortaan van toepassing zal zijn op alle lidmaatschappen en waaronder de (Jong) Havenvereniging Rotterdam voortaan zal opereren. Het document kunt u hier downloaden als pdf. Deze kan ook steeds worden geraadpleegd bij Reglement & Statuten.

 

Feestjaar HVR eindigt met een klapper

Verslag Dag van de Haven, 17 december 2014
Spanning trok door de zaal heen, bij de woorden van voorzitter Jan Bert Schutrops. ,,We gaan de zaal onder rook zetten!’’ Dat was in de afgelopen 75 jaar die de Havenvereniging Rotterdam jong is, nog niet voorgekomen. Al snel werd duidelijk wat de bedoeling was van de grijze wolken die de zaal van het Nieuwe Luxor indreven. De laserstralen van de, speciaal voor de Havenvereniging ontworpen, lasershow vormden een prachtig scala aan lichtgevende vormen; een anker, het logo van de club, ‘onze’ leeftijd en een heleboel stralen die bewogen op het ritme van de muziek, net als het danspaar van de Dutch Dance Agency op het toneel.

Met dit spektakel kwam er een einde aan het lustrumjaar van de Havenvereniging Rotterdam. 75 jaar: een leeftijd om trots op te zijn, volgens voorzitter Schutrops. ,,Ook de Dag van de Haven, die we vandaag voor de 69ste keer organiseren, blijft een mooie traditie. Een evenement waarbij we terugkijken op hoe het de haven het ’t
                                                                                  Foto: Port Pictures – Danny Cornelissen
afgelopen jaar is vergaan. Zo dadelijk spreken ook Pex Langenberg en Allard Castelein u toe. Beide doen dat voor het eerst en ik kan u vertellen, ze staan met knikkende knieën in de coulissen. Want ze weten, hier moet het gebeuren!’’

Voor het zo ver was, keek Schutrops eerst zelf terug op 2014. ,,Het was een bijzonder jaar. Met ebola, een vreselijke vliegramp en in Nederland woedde een hevige Zwarte Pieten-discussie.  We werden derde op het WK, een nieuw gemeentecollege werd gevormd, Facebook bestond tien jaar, de laatste aflevering van Lingo was een feit en Rotterdam kwam positief in het nieuws.’’ Dat laatste maakte hem blij. ,,Dit is mijn derde speech op dit podium. De eerste keer had ik het als gere-integreerde Nederlander, na jaren in het buitenland te hebben gewoond, over het weinige respect dat ons land geniet. Vorig jaar kaartte ik het gebrek aan positivisme aan. En nog steeds ben ik van mening dat passie belangrijk is. Alleen als sterke Rotterdamse gemeenschap kunnen we sterk zijn ten opzichte van de concurrentie.’’

Havenmars
Hierbij doelde hij eveneens op de havenmars die de FNV vandaag had georganiseerd, waardoor niet alle Havenvereniging-leden gemakkelijk het Nieuwe Luxor konden bereiken. ,,Eervol dat ze deze dag hebben uitgekozen. Echter zeg ik dit met een zure lach. De haven is afhankelijk van mensen, dat is niet erg. Maar dat mensen afhankelijk zijn van hun werkgever en geen kant meer op kunnen, is niet goed. Ik bepleit dan ook de dialoog. Die dialoog vraagt om vertrouwen en transparantie. En positivisme!’’

Bij het Havenbedrijf Rotterdam en de Gemeente is er gelukkig geen gebrek aan dialoog, werd duidelijk uit de woorden van havenwethouder Pex Langenberg. ,,Door het frequente overleg zitten we vaak op één lijn. De Havenvisie 2030 staat nog steeds als een huis. Wel hebben we op sommige punten moeten bijstellen, vanwege de marktontwikkelingen. Daarnaast zijn we het ook eens over de noodzaak van onderwijs, het openen van nieuwe markten en het level playing field.’’ Er is dan ook genoeg om trots op te zijn, volgens de havenwethouder. ,,Als klein landje hebben we grote bedrijven als Shell, Vopak, Boskalis en IHC in huis. Maar ook dichter bij huis zijn er mooie ontwikkelingen, zoals het RDM-terrein. En met Smart Port, waarbij de TU Delft en de Erasmus Universiteit samenwerken, zijn we niet alleen de mooiste haven, maar ook de beste en de slimste.’’

Hierop voortbordurend haalde hij de Mainport Meewerkdagen van Jong Havenvereniging aan. Langenberg: ,,Dat heb ik beloofd, toen afgelopen maandag een afvaardiging van het jonge bestuur bij ons op bezoek was. Maar ik doe dit niet alleen om een belofte in te lossen, maar omdat we erin geloven en vinden dat jongeren de kans verdienen om een dag mee te lopen bij een havenbedrijf en te ontdekken welke kansen de haven hen biedt. Neem dus hieraan mee met uw bedrijf!’’

Make it happen
Tot slot haalde de havenwethouder aan dat Rotterdam bovenaan menig goed lijstje staat. ,,Dat is wel eens anders geweest. Graag zetten we nog meer in op duurzaamheid en willen we de overlast van de haven voor de omgeving tot het minimale beperken. Als wethouder besef ik dat we als college niet alleen een succes van Rotterdam kunnen maken. Dat doen we samen. Daar slaat ook de nieuwe slogan op, die we gezamenlijk met de gemeente, het Havenbedrijf, de Erasmus Universiteit en Rotterdam Partners dragen. Rotterdam. Make it happen.’’

President-directeur Allard Castelein maakte het deze middag ook waar, zijn eerste speech op dit toneel. Echter ging dat anders dan de leden van de Havenvereniging gewend waren. Castelein: ,,De traditie is dat de havendirecteur tijdens deze bijeenkomst de havencijfers overhandigt aan de burgemeester. Maar dat is op de 17e december naar mijn inziens wat voorbarig, dus dat gaan we anders doen. De haven is meer dan cijfers onder de streep. Om u niet helemaal teleur te stellen, kan ik wel zeggen dat we goede hoop hebben dat we het jaar met een groei van 1 procent kunnen afsluiten. Zeker de containersector laat sterke resultaten zien. Immers is Rotterdam geliefd bij rederijen. De natte bulk is een zorgenkindje, maar de droge bulk en breakbulk hebben zich sterk gemanifesteerd.’’

Aanpak
Volgens Allard Castelein is er een verandering van een tijdperk gaande. ,,Verschuivingen in de energiesector, de opkomst van biobased en circulaire economie, schaalvergroting en alliantievorming in de containersector. Wat ons te doen staat is het koesteren van bestaande sectoren, innoveren en het verbreden van de havenportfolio.’’ Hierna ging hij de diepte in, waarbij de ontwikkelingen in de sectoren Containers, Industrie & Energie en Maritieme Industrie & Offshore naar voren kwamen, als ook de aanpak en reactie van het Havenbedrijf Rotterdam hierop.

Om Pex Langenberg en Allard Castelein te bedanken voor hun bijdrage aan de Dag van de Haven overhandigde Jan Bert Schutrops hen, zoals de traditie voorschrijft, een passend cadeau: Het bordspel voor de beginnende havenbaron. ,,Nu kunnen jullie de haven nog beter doorgronden,’’ besloot Schutrops, waarna de leden van de Havenvereniging Rotterdam en Jong Havenvereniging zich naar de foyer begaven, waar het festijn eindigde met een borrel.

Kijk voor het fotoverslag op de Homepage.
Check het Port of Rotterdam jaaroverzicht 2014 in beeld hier.

Tekst: Ellen Hamelink

Kijkje bij Keppel

Ruud van der Stroom, General Manager Commercial bij Keppel Verolme, gaf na een boeiende presentatie over onder andere de Ocean of the Seas. Daarna kreeg het gezelschap ook nog een rondleiding over de werf. 

 We mochten een kijkje nemen bij Dok 7, waar de Ocean of the Seas ook verbleef. Nu lagen daar de Rambiz (Scaldis) en de Iewek constellation (EMAS).

Na de rondleiding was er nog een fris drankje en een heerlijk hapje.

Keppel Verolme BV, actief sinds 1957, is een scheeps- en offshore werf gevestigd in Rotterdam en maakt deel uit van het wereldwijde netwerk van Keppel Offshore & Marine.

De Keppel Verolme werf kan ieder zeeschip en drijvende offshore unit onderbrengen. De voornaamste diensten zijn dokken, reparatie en onderhoud, aanpassen, verbouwen en constructie.

Deze excursie, die onverwacht toch op de agenda kwam, was bestemd voor jong, werkende en bedrijfsleden. 

Vlak na het bezoek aan Keppel Verolme bleek dat de Managing Director, Harold Linssen, de titel Havenman van het Jaar 2014 had gekregen. Dat betekent dat wij hem op onze Algemene Ledenvergadering op 20 april 2015 als spreker mogen tegemoet zien. 


Laat je stem horen over kunst

Naast een havenstad is Rotterdam ook de uitgelezen plek om cultuur te snuiven. Iedere dag is er wel wat te doen in Rotterdam. Maar wie het nieuws een beetje bijhoudt, weet ook dat de overheid steeds minder geld hierin wil investeren. De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur houdt goed de vinger aan de pols en peilt regelmatig wat de betrokkenheid van de inwoners is en welke nieuwe mogelijkheden er zijn.

Omdat er ongetwijfeld leden van Jong Havenvereniging zijn, die regelmatig iets cultureels doen in eigen stad, en wij graag aanhaken bij de algehele opvatting dat haven en stad bij elkaar horen, willen we leden vragen om een vragenlijst, een zogeheten Sectoranalyse, van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur in te vullen. Dit kost zo’n 5 minuten.

Wil jij meedoen? Sla dan het bestand onder deze knop op, vul ‘m in en stuur deze naar melanie@postvanophem.nl. De antwoorden worden uiteindelijk door de Erasmus Universiteit Rotterdam verwerkt tot een helder beeld. Je naam vermelden is niet nodig, dus je blijft anoniem.

Het bestuur is op zoek naar jou!

Beschik jij over unieke kwaliteiten en heb je zin om die in te zetten voor Jong Havenvereniging? Dan is dit je kans! Opnieuw vinden er bestuurswisselingen plaats, om ruimte te maken voor nieuwe leden en verfrissende ideeën.

We zoeken leden met interesse voor de volgende functies:

Penningmeester
Per 1 januari 2015
Ben jij ons nieuwe boekhoud-wonder? Wil je een steentje bijdragen aan de vereniging en ben je handig met cijfers en administratie? Vanaf 1 januari is het bestuur van Jong Havenvereniging op zoek naar een nieuwe penningmeester. Een belangrijke en serieuze taak. Je beheert en controleert de inkomsten en uitgaven, stelt de balans en de begroting op. Jij zorgt ervoor dat Jong Havenvereniging financieel gezond blijft. Bij voorkeur heb jij een sterke financiële achtergrond (werk en/of studie), ben je zeer accuraat en heb je oog voor details.

Bestuurslid Communicatie
Per april 2015
In deze functie ben je verantwoordelijk voor alles dat ‘naar buiten’ gaat. Hierbij moet je denken aan mailings aan de leden, maar ook aan persberichten en korte artikelen. Je hebt dus geen moeite met het opstellen van teksten en het contacten onderhouden met derden. Daarnaast beschik je over enige ervaring met het onderhouden van websites en heb je oog voor vormgeving. Bedreven zijn in het bijhouden van verschillende social media kanalen is een pre.

Voorzitter
Per april 2015
De voorzitter van Jong Havenvereniging is het boegbeeld van de club. Tevens heb je in deze functie duidelijk voor ogen waar Jong Havenvereniging voor staat en probeer je altijd vast te houden aan deze rode draad. Beschikking over een redelijk eigen netwerk is een pre. Je houdt overzicht tussen de verschillende bestuursfuncties en bent aanspreekpunt voor de moedervereniging Havenvereniging Rotterdam. De nieuwe voorzitter van Jong Havenvereniging wordt voorgedragen door het huidige bestuur en benoemd tijdens de algemene ledenvergadering van de Havenvereniging Rotterdam en Jong Havenvereniging in april 2015.

Bestuurslid Educatie
Per april 2015
Als bestuurslid Educatie focus je je op het onderwijs, niet alleen van onze leden middels Masterclasses, maar ook van niet-leden. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Mainport Meewerkdagen, waarbij studenten een dag(deel) meelopen bij bedrijven in de haven.

Ja ik wil!
Zie jij het helemaal zitten om ons team te versterken en mee te werken aan de toekomst van Jong Havenvereniging? Zet dan snel je motivatie op papier! Mail je motivatie, voorzien van contactgegevens (inclusief leeftijd en huidige werkbetrekking) naar jong@havenverenigingrotterdam.nl.
Sluitingsdatum: 19 januari 2015.

Leden zien Duisburg met eigen ogen

De Buitenlandexcursie van Jong Havenvereniging ging niet voor niets naar Duisburg. Met de titel ‘grootste binnenhaven van Europa’ en het feit dat dit stuk achterland, dat zo goed verbonden is met de Rotterdamse haven, van grote importantie is voor de Port of Rotterdam, waren de verwachtingen hooggespannen bij het vertrek op 24 oktober 2014.

De excursie begon relaxt bij Het Witte Huis. Hoewel de koffiemachine maar moeilijk kon ontwaken, wat eigenaar Frank meer dan goed maakte door aan te komen met heerlijke koeken, gingen we toch met de nodige cafeïne achter de kiezen op weg naar Duitsland. Dit had niet bij iedereen het gewenste effect. Ondanks dat de sfeer lichtelijk uitgelaten was en de ruime tijd gebruikt werd om eens goed met elkaar bij te kletsen, wist een enkeling toch nog snel een uiltje te knappen (!).

De reis verliep voorspoedig en rond lunchtijd kwamen we, met zo’n 25 leden, aan bij het Binnenvaartmuseum. Hier wachtte ons ‘Das Mittagessen’. Nee, geen droge broodjes, maar een goed vullende warme maaltijd, naar goed Duits gebruik… Dat was maar goed ook, want daarna moesten we aan de wandel door het museum. De Duitse gids, die Engels trachtte te praten, nam ons aan de hand mee, niet wetende dat hijzelf de grootste attractie
van het museum zou worden. Professioneel als we waren, lieten we het niet al teveel doorschemeren, maar het feit dat de woorden ‘lading’ en ‘binnenvaart’ niet in zijn
vocabulaire leken voor te komen, werkte enigszins op de lachspieren. Wel wist hij heel goed te vertellen over alle mogelijke afmetingen van de Nederlandse Tjalk, dat het pronkstuk van het museum was. Maar de beste man bedoelde het goed en de foto’s en landkaarten gaven op zichzelf een goed beeld van hoe de Duitse havens zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld en zo werd het zeker een interessant bezoek.


Daarna was het tijd voor de werkelijke reden van ons bezoek: een rondvaart door de haven van Duisburg. Heel chique, met een privéschip, voeren we alle havenbekkens in. Voor de meesten was het een eerste kennismaking met deze binnenhaven. Persoonlijk had ik grote verwachtingen van de haven. Verwachtingen die niet helemaal uitkwamen. De kades en kranen kwamen enigszins ouderwets over en ook verbaasde ik mij over het aantal wrakken dat in de havenbekkens lagen. Wellicht dat het alleen maar aangaf dat alles in Rotterdam erg gestructureerd is, want ondanks dat de haven van Duisburg er anders uitziet dan de onze, mag de importantie niet onderschat worden. Zonder Duisburg en Noordrijn-Westfalen zou de Rotterdamse haven nooit zo groot kunnen zijn!


Daarom genoten we van de vaartocht en de opgedane kennis, waarna we ons opmaakten voor het avondprogramma dat startte met een echt Duits diner in restaurant Diebels am Hafen. Ook nu was er de mogelijkheid om te kiezen voor Currywurst (hoera). Iets dat menig lid niet aan zich voorbij liet gaan. Aansluitend kwam er op deze een locatie een dj en een cocktailbar. Nadat er speciaal voor ons een lied van Marco Borsato uit de boxen knalde, besloten we dat dit ‘the place to be’ was. Wat ook echt zo was en er een gezellige avond volgde.

Nadat we de oogjes hadden toegedaan in het Mercure hotel (denkend aan de slaapplek in Antwerpen, zeer luxe!), vertrokken we de volgende dag rond 12.00 uur en reden in één ruk terug naar ons geliefde Rotterdam.

Kijk voor een kleine impressie van de Buitenlandreis op de Homepage bij FOTOS.

Tekst: Ellen Hamelink

Stof tot nadenken

Succesvol lustrumcongres zet aan tot nadenken 
De professionele  ontvangst in Lantaren Venster belooft al veel goeds. En de goede stemming onder de ongeveer 160 bezoekers is ook een positieve indicator voor een geslaagd verloop van het Lustrumcongres van de Havenvereniging Rotterdam, met als thema Innovatie.

Voor Wilbert Raedts Business Development Manager van IP-CM uit Barendrecht, is het de eerste keer dat hij een bijeenkomst van de Havenvereniging meemaakt. Hij zegt: “Wij adviseren bedrijven op het gebied van technisch management en ik heb de opdracht ons bedrijf naar buiten toe te verkopen. En dit soort bijeenkomsten helpen om mijn netwerk te vergroten. We zijn nog geen lid, maar we overwegen het wel sterk. Ik ben benieuwd vanmiddag. Ik vind het thema “innovatie” van het congres interessant en ook de sprekers, aldus Raedts.

Cruciale veranderingen
CEO Allard Castelein van het Havenbedrijf beet, na de introductie van de dagvoorzitters Jacob Bac (winnaar Jong Haventalent 2012) en Kees Vrijdag (winnaar twaalfde Rotterdam Marketing Award, en organisator van het 50-jarig jubileum) het spits af. Castelein verwacht dat we aan de vooravond staan van cruciale veranderingen en benadrukt heilig te geloven in innovatie. Castelein vindt dat olie voorlopig nog belangrijk zal blijven, maar ontwikkelingen als biomassa en biochemie en de circulaire economie worden heel snel actueel. En het wordt een wedstrijd van de lange adem, waarop Rotterdam goed anticipeert, vindt hij. Castelein somt de investering van Neste in biopropaan op, het eerste waterstoftankstation in Rhoon dat operationeel is en de  power to gas installatie van Stedin. Dit is de eerste proef in Europa waarbij gas (gewonnen uit zonne-energie en windenergie) aan veertig huishoudens in Rozenburg wordt geleverd. Daarnaast gaat het restwarmteproject van start. Het Havenbedrijf wil innovaties stimuleren en ondersteunen. Wel in samenwerking met partners. Bij het Havenbedrijf heeft innovatie een ander platform gekregen. Er is een team samengesteld waar bedrijven met goede ideeën kunnen aankloppen. Verder wordt het Havenbedrijf als het gaat om initiatieven van studenten in het haven- en industriële complex, partner van de Philips Innovation Award. Verder komt er samen met de TU Delft een samenwerkingsverband met Yes Delft. Een bedrijf dat er op is gericht innovatieve ideeën tot wasdom te brengen. Casteleins streven is drie succesvolle start ups de komende tien jaar. Ook wil hij het mondiale EY Bootcamp gevestigd in Eindhoven, naar het Rotterdamse RDM Makerspace halen. “Wij hebben daar diverse faciliteiten voor. Niet alleen op de RDM Campus, maar ook bij Plant One en bij itanks”, aldus Castelein. 



Vrouwelijker
Stadshistoricus Paul van der Laar haalt twee citaten van wijlen burgemeester Thomassen aan. Ooit noemde hij de haven een jaloerse vrouw die niemand naast zich duldt. En hij antwoordde op de vraag van een raadslid waar de Rotterdamse haven zal eindigen: “Ergens in de buurt van Harwich. Rotterdammer Van Hogendorp, één van de samenstellers van de Grondwetten in 1814 en 1815 en de persoon die Willem Frederik van Oranje Nassau uitnodigde als soeverein vorst terug te keren naar Nederland, had begin negentiende eeuw, volgens Van der Laar, een nieuwe Gouden Eeuw-toekomst in gedachten. Maar die gedachten werden ingehaald door de innovaties die eraan zaten te komen, zoals de trein. De man die in het laatste kwart van de negentiende eeuw echt de aanzet gaf tot vernieuwing van de haven en de stad was G.J. de Jongh, die toen directeur van Gemeentewerken was. Van der Laar: “Hij zette een heel efficiënte infrastructuur neer, waar we honderd jaar van hebben geprofiteerd. En nu gaat het niet meer om de hard ware, de grote overslag en de grote complexen, maar om de software, de slimme toepassingen. Rotterdam en de haven krijgt een vrouwelijke inslag. En scoort inmiddels als prettige bijzondere woon- en leefstad, getuige de aandacht in bijvoorbeeld de New York Times. En dat maakt de haven en de stad beter. Kennis en creativiteit vloeit naar de stad toe. En de stoere havenjongens hebben plaats gemaakt voor de werknemers, die dankzij hun playstation-ervaring en smart intellegence de haven als een game besturen”.

 

Links Paul van der Laar, rechts Fred van Beuningen

Slimmer
Rotterdam Partners is de naam van een nieuwe organisatie waar EDBR, Rotterdam Marketing en Rotterdam Investment Agency in zijn opgegaan. Managing director Fred van Beuningen stelt dat we slimmer om moeten gaan met afval. Zo maar iets weggooien kan niet meer. Dus moeten we de footprint van ons afval verlagen. Zo kunnen we afval als bouwblokken gebruiken en kunnen we ons afvragen of al die verpakkingen wel functioneel zijn. Van Beuningen: “In 2016 is Nederland voorzitter van de EU. Als we nou afspreken om in die periode de circulaire economie op de agenda te zetten. En laten we dan in Rotterdam een icoon ontwikkelen, waarmee we weer de New York Times halen”. Hij wijst erop dat steden steeds belangrijker worden, smart cities zijn in. En als de verduurzaming in de steden niet slaagt, dan lukt dat proces ook in zijn totaliteit niet. Er moet volgens Van Beuningen worden gestreefd naar een efficiënte manier om behoeften van mensen te bevredigen, door businessmodellen met technologie te combineren. “Door in een keten met elkaar samen te gaan werken krijg je dat van de grond. Het is verder van belang dat binnen bedrijven innovatie wordt herkend”, aldus Van Beuningen. 

Van olie naar LNG
Shell bracht in 1902 de eerste olie naar Rotterdam en sindsdien heeft het bedrijf een sterke band met de haven. Shell Pernis is nog steeds de grootste raffinaderij van Europa, maar de productie krimpt. In Azië en het Midden Oosten zijn raffinaderijen gekomen en de Verenigde Staten importeert veel minder olie, door de groeiende exploitatie van eigen schaliegas.
Dat land wordt straks exporteur van het gas. Een moeilijke situatie maar volgens directeur Bart Voet ook een voedingsbodem voor innovatie. Shell ziet zich geplaatst voor een enorme uitdaging want de vraag naar energie zal de komende decennia verdubbelen. Het concern is bezig met een transitie van olie naar het schonere LNG (vloeibaar aardgas) en is daarin zelfs marktleider. Gas waar ter plekke gen behoefte aan is, wordt bij min 160 graden vloeibaar gemaakt en in schepen vervoerd. De eerste varende LNG fabriek is er al en heet de Prelude. Ook in de Greenstream, de eerste barge die op LNG vaart heeft Shell bemoeïenis, Zaak is nu de infrastructuur snel te ontwikkelen, zodat schepen en straks ook zoveel mogelijk auto’s op aardgas kunnen rijden. Project ddie volgens Voet nooit zonder samenwerking met andere bedrijven en instellingen van de grond waren gekomen. Verder zijn er bij Shell Pernis tal van energie-efficiency-maatregelen genomen. Operators zijn dag en nacht bezig om de produktie goedkoper te maken. Ook de integratie van de olie- en chemietak vordert gestaag. Allemaal nodig om het bedrijf concurrerender te maken. Voet: ”Ook de selectieve investeringen die we doen passen daarin. Zo trekken we honderd miljoen euro uit voor een nieuwe aromatenfabriek”. Voet wijst ook op de miljarden kostende fabriek in Quatar, waar diesel uit aardgas wordt gemaakt. Een proces van veertig jaar research en development aan vooraf ging. Maar Shell richt zich ook op biofuels en renewables. Verder benadrukt Voet dat het innnovatie-dna geworteld moet worden in het bedrijf en de mensen die er werken. Voet: “We hanteren daarbij een drie-punten-benadering; focus, integratieleiderschap en everybody in the game”. Het belangrijkste, maar ook moeilijkste element, is volgens Voet, focus. “En dan ben ik als leidinggevende daar de grootste vijand van. Want bij iedere nieuwe ontwikkeling roep ik: Heb je daaraan gedacht, waardoor de kans dat de vinding wordt geïmplementeerd verminderd. Dus moet je ook bereid zijn risico’s te nemen”. Verder geeft Voet aan dat Shell momenteel onderzoekt of het zich weer aansluit bij het restwarmteproject. 

Logistieke knoop
European Gateway Services (EGS), een dochterbedrijf van ECT bestaat nu drie jaar. Het bedrijf is opgericht om de enorme logistieke gevolgen, die de steeds groter wordende deepsea containerschepen in de haven veroorzaken, te stroomlijnen en efficiënter te laten verlopen. Dat is voordelig voor de containerterminals en voor haar klanten. “De knoop die we iedere dag op de Maasvlakte moeten ontwarren is enorm”, aldus directeur Mark van Andel van EGS. Hij vervolgt: “Vroeger was ECT volledig afhankelijk van de klant wanneer de truck of het binnenvaartschip kwam opdagen. Dat kan nu niet meer. Dus hebben we de afvoer naar het achterland  in eigen hand genomen. En de kwaliteit van een haven wordt voor een groot deel bepaald door de gestroomlijnde achterlandverbindingen. Wij zeggen nu; geef ons de relevante  informatie waardoor het voor ons mogelijk wordt die containers alvast naar het achterland te pushen. Naar een hub, of naar de plaats van bestemming. Dat is voor een containerstuwadoor redelijk innovatief”.Voordelen zijn dat we met die modules een netwerk van zeer frequente verbindingen kunnen aanbieden op een zeer betrouwbare, economische flexibele, duurzame en  synchromodale manier. We combineren barge met trein binnen de grenzen die klanten ons stellen. Verder is het belangrijk dat we een verbinding met een deepseaterminal kunnen aanbieden. We weten wanneer schepen aankomen en we weten, dankzij de laad- en losplannen, wanneer containers vrijkomen. Hierdoor kun je beter plannen en de wachttijden verlagen. Ook kunnen we realtimedata beschikbaar stellen aan onze klanten, wat weer belangrijk is voor hun planning. Alleen dan verminder je die 22 duizend truckbewegingen”. EGS heeft momenteel een volume van 750 duizend tue, oftewel tien procent van de totale overslag bij ECT.Met het Havenbedrijf werkt EGS samen om volumes van de Europese Noordhavens om te buigen naar Rotterdam. “Dus je ziet nieuwe verbindingen naar Nürnberg en München tot stand komen, maar ook naar andere bestemmingen in Zuid-Duitsland. En er is nu weer vier maal per week een verbinding met Oostenrijk. Getracht wordt om al die bestemmingen extended gates (douanevrij) te laten zijn”, aldus Van Andel. 

Lucht
De opvouwbare container komt eraan! Holland Container Innovation neemt dit jaar proeven met een 40 voet inklapbare container, die als eerste ISO gecertificeerd is. Hard nodig volgens directeur Simon Bosschieter want het grootste exportprodukt van Rotterdamse haven is lucht. Veertig procent van de containers op land zijn leeg en ook nog eens twintig procent dat door schepen wordt vervoerd. Als je die standaardcontainers vervangt door een exemplaar dat binnen vijf minuten, met behulp van een stacker en twee man, is opgevouwen, dan verminder je het volume met driekwart. En dat is een stuk efficiënter Bovendien daalt het aantal truckbewegingen, wat brandstofbesparing en milieuvoordelen opleveren. Daarnaast gaat het laden en lossen sneller. Er zijn momenteel twintig miljoen containers wereldwijd in bedrijf en er worden  ieder jaar drie miljoen nieuwe gebouwd. Dus Bosschieter voorziet een grote markt. Het initiatief werd overigens genomen door studenten van de TU Delft. Ze richtten een bedrijf op dat onder meer steun kreeg van het Havenbedrijf Rotterdam. In 2009 was het eerste
prototype er. Vorig jaar werd de opvouwbare container gecertificeerd, waarna de testperiode begon. Er is een leaseconstructie bedacht om de containers goedkoop aan de man te kunnen brengen. En dat moet vanaf volgend jaar echt gebeuren. 

Informatie
Govert Hamers, voormalig ceo van IHC Merwede en tegenwoordig ceo van VanderLande wijst als vertegenwoordiger van SEA Europe, de Europese branchevereniging voor de Martitieme Industrie erop dat Europa nummer één staat als het gaat om Marine equipment en derde is bij Shipbuilding.De maritieme industrie is vaak gevestigd in gebieden waar veel mensen wonen. Zij willen gezond en veilig kunnen leven. En daarom is de maritieme industrie, volgens Hamers, continu bezig om de overlast tot een minimum te beperken. Daar zijn wel complexe infrastructuren voor nodig. Zo wordt er volgens Hamers geleerd van de vliegtuigindustrie om de scheepsontwerpen efficiënter en veiliger te maken. Hij wijst er verder op dat met name de informatieoverdracht die nu nog veel papierwerk vereist, aanmerkelijk efficiënter kan. Hij denkt dan ook dat de overdracht van informatie de volgende wereldwijde concurrentieslag zal ontketenen.Hamers: “Waar we naar toe moeten is dat we de beschikbare informatietechnologie moeten inzetten voor de totale transport sector, waardoor we een koppeling kunnen maken tussen de maritieme sectoren en de rest van alle modaliteiten. En dat gaat leiden tot veel efficiëntere en simpele samenwerkingsverbanden, die ook veel concurerender zijn. Het gaat dan om veiligheid, duurzaamheid, klantvriendelijkheid en efficiëntere en goedkopere afhandeling van transportstromen. Hamers: “Hoe je dus elk moment van de dag de informatie kunt vinden met de beste oplossingen, zonder dat je een uur zit te wachten op de douane, of iemand anders die nog wat moet doen aan je schip. De volgende generatie gaat de jump maken om de hele keten echte integraal te gaan managen. Ik vraag me af of we daar in Europa wel voldoende van doorgrond zijn”. Eén bedrijf is dat volgens Hamers in ieder geval wel. Google bezit momenteel de meeste logistieke patenten. 

Ampelmann
Ook Ampelmann is een spin off van de TU Delft en al jaren bedrijfsmatig actief op de RDM Campus. Daar maakt het bedrijf offshore access toepassingen, oftewel loopbruggen die het mogelijk maken ook op ruwe zee veilig van schip naar booreiland te lopen, waardoor een helikopterdek overbodig wordt. Het principe van de techniek is gebaseerd op vliegtuigsimulatoren, die bestaat uit een cockpit met zes cilinders. Daar kun je allerlei bewegingen mee maken. In 2007, vijf jaar nadat het idee op een Berlijns terras ontstond, startte er in samenwerking met de TU Delft, een onderzoeksprogramma. In 2008 gebruikte sponsor Smit de eerste Ampelmann succesvol, ook op ruwe zee. Het betekende dat Smit twee weken korter op zee hoefde te zijn. En dat betekent een uitgavereductie van veertien maal 100 duizend euro. Inmiddels zijn er 800 duizend veilige overstappen geweest, op de momenteel 40 gangways die in bedrijf zijn. Doordat de offshoreindustrie niet geïnteresseerd was in de aankoop van een Ampelmann, moesten de ontwikkelaars noodgedwongen een leaseconstructie creëren. De opdrachtgever weet namelijk dan zeker dat de installatie wordt gerepareerd als er wat mis is. Jan van der Tempel: “Gelukkig was er een bank die het businessmodel op waarde schatte en bereid was tot voorfinanciering. Ampelmann is nu succesvol en heeft sinds kort ook de beschikking over de gerenoveerde Torpedoloods op het RDM terrein. Ieder boorplatform heeft een kraan aan boord, maar die is wel verantwoordelijk voor de helft van de onderhoudskosten. Van der Tempel: “Als je die alleen gebruikt wanneer je die nodig hebt bespaar je veel geld”. En daarom ontwikkelde Ampelmann een kraan op een boot op basis van de zelfde techniek als de gangways. Het tweede prototype werd  in augustus succesvol op Ameland getest. “De afgelopen jaren zijn we met 500% gegroeid. Om wereldwijd goed vertegenwoordigd te zijn, streven we naar vijf kantoren”.

Metropool
Burgemeester Aboutaleb, zelf ingenieur, stelt dat Rotterdam niet meer de grootste haven ter wereld is, maar wel de meest excellente. Mede dankzij de innovaties binnen de maritieme industrie. Hij bekent het altijd jammer te hebben gevonden dat de TU niet in Rotterdam is gevestigd. Maar dat probleem is, volgens hem, opgelost door de vorming van de Rotterdam/The Hague Metropool. Aboutaleb: “De OESO had ons er al op gewezen dat we de afgelopen jaren dom waren geweest om onvoldoende gebruik te maken van de kennisinstellingen”. Vijftig procent van de wereldbevolking woont al in steden en dat aantal zal fors groeien. Aboutaleb: “Het zijn magneten. Urbanisatie dicteert de toekomstige economische verhoudingen en is voor Nederland van economisch levensbelang. Daar moeten de rijksinvesteringen op gericht zijn en dat vraagt om bestuurlijke vernieuwing. Want de positie van de stad in de staat verandert. Doe je dat niet aan dan loop je zo maar vijf miljard per jaar aan inkomsten mis. 
Aboutaleb: “Het is absurd dat door de huidige bestuurlijke structuur de tramlijn vanuit Scheveningen in Delft ophoudt en niet langs de luchthaven, naar het vijf kilometer verderop gelegen Rotterdam loopt. Alleen omdat daar een bestuurlijke grens ligt. Een weg in Zeeland, met alle respect, krijgt meer prioriteit dan de Rotterdamse infrastructuren ook die in Amsterdam”. Hij wijst erop dat de trek naar de stad ook hoge eisen stelt aan  aan de duurzame ontwikkeling van onze steden. Een efficiënte urbanisatie is, volgens Aboutaleb, een grote uitdaging waar vele facetten in ogenschouw moeten worden genomen. Ook de inrichting van het onderwijstelsel; van peuterzaal tot universiteit, de kwalificatie van het arbeidspotentieel, de aantrekkelijkheid van het woningaanbod, plus de aanwezigheid van kwalitatief hoogwaardige voorzieningen spelen een cruciale rol. Veel mensen in een klein gebied stellen ook hoge eisen aan de energie- en watervoorziening. Schaarste en vervuiling zijn dan grote uitdagingen. Het verwerken van regenwater om te voorkomen dat er wateroverlast ontstaat en verder schone longen en vooral efficiënt omgaan met de hulpbronnen, vereisen veel inspanningen, stelt Aboutaleb. Aboutaleb: ”Het oude lineaire model van de economie voldoet niet meer en de tijd van “take, make en dispose” is voorbij. Het is hoog tijd voor de circulaire economie. Met internet heeft iedereen toegang tot kennis en wordt iedereen niet alleen consument van informatie, maar ook producent. Dat is een revolutie die zijn weerga niet kent en ook in deze lijn zal de energievoorziening, voedselvoorziening en mobiliteit ingrijpend veranderen. En als je in een stad hasj kunt kweken, dan kun ook tomaten tegen de muur laten groeien, zoals dat in China al gebeurt. De topman van General Electric zei tegen me dat als Rotterdam niet binnen vijf jaar “in the lead is” wat groene chemie betreft, dan loopt het een verloren race. Naast een gevarieerd woningaanbod is ook een gezond cultureel klimaat noodzakleijk. Daarom wordt daar niet op bezuinigd”. Aboutaleb vindt het opvallend dat een aanzienlijke verbetering van de veiligheid in de stad, parallel loopt met een forse daling van het schoolverzuim. “Het aantalkinderen met een havo/vwo-diploma is ook met tien procent gestegen. En dan vraag ik me af of ik dan meer geld moet inzetten op Stadstoezicht, agenten en camera’s, of aan sociale innovatie zoals meer voorzieningen voor kinderen en scholen”, aldus Aboutaleb.

Wybe Zijlstra (midden), Jan Kok (links) en Abel Noordanus (rechts),
het trio dat de lustrumcommisie van de Havenvereniging vormde, waren na afloop uiterst tevreden over het verloop van het congres.

Ook Thomas Kuipers, trainee bij de Broekman Group vond de middag heel interessant. Hij zegt: “Ik heb er veel van geleerd en wil proberen een aantal dingen toe te passen bij Broekman dat zich de afgelopen jaren als bedrijf heeft onderscheiden door het aanbieden van toegevoegde waarde. Bij Broekman krijgen jongeren veel kansen en dat kan een goede voedingsbodem zijn voor nieuwe innovatieve ontwikkelingen. Want ook Broekman moet verder”.

Terugblik op lustrumcongres

Geanimeerde sprekers van vooraanstaande organisaties uit stad en haven Rotterdam waren te gast op ‘ons’ 75-jarige jubileumcongres op 25 september, alwaar het thema #haveninnovatie vanuit verschillende hoeken werd belicht. 

U kunt hier de presentates die zijn gegeven bekijken als PDF of de speeches teruglezen.

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam opende het congres.

Fred van Beuningen, directeur van Rotterdam Partners over innovatie in de stad.

General manager Bart Voet van Shell Pernis.

Logistieke innovatie door Mark van Andel, directeur European Gateway Services (EGS).

Alles weten over de opvouwbare container van Simon Bosschieter van HCI.

Ten slotte werd de maritieme dienstverlening vertegenwoordigd door Govert Hamers, voorzitter van SEA Europe. En Jan van der Tempel, directeur Ampelman: “as simple as crossing the streat”. 

Bekijk ook het fotoboek via de homepage of een korte sfeerimpressie via dit filmpje

De lustrumcommissie, op de achterste rij v.l.n.r. Jan Kok, Wybe Zijlstra en Abel Noordanus, kijken samen met de dagvoorzitters Jacob Bac (rechts) en Kees Vrijdag, terug op een geslaagd evenement. 

Ready for take off!

Welkom in de delicatessenwinkel van de luchtvaart: Rotterdam The Hague Airport. Zoals de directeur van ‘Zestienhoven’ Roland Wondolleck ons ontving op een zonnige woensdagmiddag in september. 

Een merkbaar ‘aardiger’ vliegveld waar op de 1e plaats Veiligheid en op de 2e plaats Veiligheid staat, kom Klantvriendelijkheid op 3! 

Met alleen Europese verbindingen is ‘ons’ vliegveld complementair aan en niet concurrerend met Schiphol. Gezien de mondialisering van stad en regio speelt de luchthaven daar een noodzakelijke rol in. 

Maar ook de sportvliegerij heeft hier de ruimte (maar geen onnodige frivoliteiten) en in de winter is dit de plek waar alle gipsvluchten aankomen, met daarbij het allerkleinste ziekenhuis van Nederland. 

Na een inspirerende ontvangst, zonder sheets of plaatjes, gewoon een ijzersterk verhaal van iemand die al 30 jaar bij dit bedrijf werkt, worden we meegenomen door ‘stewardes’ Anita Wadman die ons vol enthousiasme over het platform meeneemt in de bus. 
Zodra een Martinair vliegtuig landt, zie je onmiddellijk welke dienstverleners er aan komen. Zeker 20 mensen van 9 verschillende dienstverleners zorgen er voor dat zo’n toestel weer zo snel mogelijk kan vertrekken. Efficiency is cruciaal. Ze krijgen dan ook een boete als ze te laat zijn voor hun werkzaamheden.  

Verder is het platform grotendeels leeg. “Dat is goed”, zegt Anita. Want in de lucht verdien je je geld. Niet aan de grond. Overigens genereert Zestienhoven werk voor zo’n 2.500 mensen. Daarvan zijn er 130 in dienst van RTHA. Oja, en nog 14 afgerichte roofvogels, voor als de CD met angstgeluiden niet meer werken. En dat alles om de de veiligste luchthaven van Nederland (en misschien wel Europa) te zijn. 

Daarnaast herbergt Zestienhoven het kleinste ziekenhuis van Nederland. Passgiers met acute prbolemen mogen hier – ook ‘s nachts – landen, en in de winter natuurlijk de gipsvluchten: zo’n 1.600 wintersportpassagiers per jaar, beginnend vanaf 3 dagen na de Kerst. Allerlei vervoer staat dan klaar als zo’n gipsvlucht vol pechvogels landt: taxi’s naar huis, ambulance naar het ziekenhuis, de volgende vliegt door naar België of Maastricht, familie die de onfortuinlijke vakantiegangers ophalen.

Spannend blijft de Take-Off Experience, als we met de bus zo veel mogelijk vaart gaan maken op de startbaan. 

Om binnen 3 minuten bij een luchtvaartramp aanwezig te kunnen zijn, is er ook een eigen brandweerkazerne met 3 ploegen die 24 uur op en dan 2 dagen af werken. Ze vertrekken niet van het vliegveld. Elke dag controleren ze het materiaal. Ook hier staan bij de diverse voertuigen de laarzen met broek erover klaar, om er in te springen zodra het nodig mocht zijn.

Al met al een erg leuke excursie om eens de andere kant te zien. Zó leuk, dat we in 2015 met de gepensioneerde leden er nog een bezoek zullen brengen. 

Rotterdammers nog steeds trots!

Opgericht in 1939, is de fanclub van de haven nog steeds een levedige bedoening. 

Deze zomer stond er een artikel in Rijnmond in Business over ‘ons’.

Lees hier het artikel. Download PDF pagina 1 en pagina 2