40 deelnemers uit verschillende hoeken van het havenbedrijfsleven deden mee aan de jaarlijkse masterclass Quick Port Scan. Wederom was het een geslaagd evenement. Dit was mede te danken aan de enthousiaste sprekers en het mooie weer tijdens de afsluitende vaartocht.
Onze voorzitter Jan Bert Schutrops verzorgde met wethouder Langenberg de aftrap met een interview over het samenspel van haven en stad! Vervolgens werden diverse andere onderwerpen gepresenteerd over de haven nu en in de toekomst, procesindustrie, natte bulk, veiligheid, nautische dienstverleners en containers. In een paneldiscussie bespreken we innovatie, de arbeidsmarkt, bereikbaarheid en ondernemerschap. Uiteraard vindt de Quick Port Scan volgend jaar weer plaats; eind van het jaar weten we de datum.
Benieuwd naar het hele verslag? Lees dan verder ónder de foto van de deelnemers.

In een intensief middagprogramma kregen “nieuwelingen” in de Rotterdamse haven in vogelvlucht inzicht in de werkwijze en ontwikkelingen van de haven en industrie.
Als start van het programma werd Pex Langenberg, wethouder Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie, geïnterviewd door onze voorzitter Jan Bert Schutrops. De wethouder vertelt hoe belangrijk de haven en de stad voor elkaar zijn. Een leefbare stad is belangrijk voor de werknemers in de haven. Volgens de wethouder is zijn mooiste plek in Rotterdam, het nieuwe Centraal Station een prachtig voorbeeld van hoe Rotterdam mooie nieuwe ideeën realiseert. Onze wethouder is trots op de haven. Hij ziet veel toekomst in duurzame innovaties zoals biomassa LNG en het gebruik van restwarmte van de industrie.
Ronald Paul, Chief Operating Officer van het Havenbedrijf Rotterdam N.V. vertelt over de uitdagingen voor de haven, nu en in de toekomst. Over een veranderende wereld waarin zekerheden niet mee bestaan. De raffinaderijen hebben het moeilijk, containerrederijen werken steeds meer samen, de bereikbaarheid van de haven blijft een uitdaging, milieu en duurzaamheid nog steeds belangrijk. Het Havenbedrijf zet daarom in op innovatieve nieuwe oplossingen. Informatievoorziening wordt steeds belangrijker om een bezoek van een schip aan de haven zo efficient mogelijk te laten verlopen. Het Havenbedrijf werkt samen met universiteiten en bedrijven om de concurrentie steeds een stap voor te blijven.
Bart Voet, General Manager van Shell Pernis vertelt over de procesindustrie. Shell is geen 0lie en gas bedrijf meer, maar een gas en olie bedrijf, stelt hij. Hij vertelt over de Prelude, een LNG-fabriek die in een schip is gebouwd. De fabriek maakt aardgas vloeibaar, zodat het per schip kan worden vervoerd. LNG kan onder andere worden gebruikt als schone brandstof voor schepen. In Qatar heeft Shell het PEARL project, waar gas wordt omgezet in schone brandstoffen zoals benzine en diesel. De fabriek is de grootste in zijn soort. Shell innoveert ook met Biofuels, brandstof uit hernieuwbare (landbouw)grondstoffen.
Na een korte pauze gaat Roland Pechtold, voormalig CEO van Nova Terminals in op de natte bulk sector. Op inspirerende wijze verhaalt hij over de energiebehoefte in de toekomst. De vraag naar olie en gas blijft. We gaan meer energie gebruiken en het aandeel schone energie neemt daarin enorm toe. Het winnen van olie en gas wordt echter steeds moeilijker, nieuwe technieken zijn nodig om aan de energievraag te blijven voldoen. De handel in onder andere kerosine en stookolie zal toenemen, daardoor zal de vraag naar op- en overslag van natte bulk blijven. Dat is geen reden om achterover te leunen. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds hoger tempo op, denk bijvoorbeeld aan de steeds sneller wordende computers. Wie niet innoveert, staat stil.
Onno van Elswijk neemt ons mee in de boeiende wereld van de Douane. Hij laat zien hoe de Douane (onderdeel van de Belastingdienst) smokkel van goederen opspoort. Zij zien toe op het internationaal verkeer van goederen en de belasting die daarover moet worden betaald. Smokkelaars zijn inventief in het verzinnen van manieren om illegale goederen de haven van Rotterdam in- en uit te smokkelen. Het gaat dan illegale goederen zoals drugs en wapens, maar ook om het ontduiken van belasting op waardevolle goederen, zoals sigaretten en drank. De Douane doet dat met geavanceerde apparatuur, bijvoorbeeld de vaste en mobiele röntgenscanners en met speurhonden, maar vooral met veel kennis, zodat gecontroleerd wordt waarde pakkans het grootst is.
Daarna komt de nautische markt aan bod. In korte sessies van 10 minuten gaan we in kleine groepen in gesprek met Erik de Neef, CEO van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, Gerrit Peekstok, accountmanager van het Nederlands Loodswezen, Cees Willem Koorneef, hoofd Inspectie bij het Havenbedrijf Rotterdam en de heren Seth Hofs en Diede de Leeuw, teamchef en wijkagent van de Zeehavenpolitie. Er was zoveel interessants te vertellen en te vragen dat 10 minuten te weinig tijd was. Dat gaan we volgend jaar anders doen.
Vervolgens is het tijd voor een paneldiscussie. Onze voorzitter Jan Bert Schutrops gaat in gesprek met Ben Vree, CEO van APM Terminals Europe, Peter Goedvolk, directeur van Count Companies en Steven Lak, voorzitter van Deltalinqs. Zij spreken over de uitdagingen voor de haven, nu en in de toekomst. Innovatie blijkt een terugkerend thema, zonder vernieuwing staat alles stil. Ook het interesseren van jongeren voor een baan in de haven is een uitdaging. Er is een “mismatch” tussen de arbeidsmarkt en het aanbod onder jongeren; te weinig jongeren kiezen voor een opleiding waar de haven iets aan heeft. Volgens Steven Lak is er vooral behoefte aan goed opgeleide VMBO, MBO en HBO-ers. Ze zijn er wel, maar ze hebben de verkeerde opleiding. Volgens de panelleden moet het Havenbedrijf meer luisteren naar de bedrijven en meer sturen op de juiste opleidingen bij jongeren. Een haven alléén voor doorvoer van handel (uit bijvoorbeeld China) is niet genoeg, vinden de heren. De maakindustrie komt terug naar Europa, de haven van Rotterdam moet erop inzetten om hoogwaardige productie naar Rotterdam te halen. Ook de arbeidsverhoudingen veranderen. Het panel voorspelt dat vakbonden langzamerhand zullen verdwijnen, en dat de cao’s in de toekomst er anders uit gaan zien. In de tussentijd verwachten de panelleden dat discussies tussen werknemers en werkgevers zullen radicaliseren, wellicht met stakingen en demonstaties. De panelleden zijn het erover eens dat innovatie en ondernemerschap dé sleutel zijn voor een succesvolle Rotterdamse haven. En de grootste uitdaging? Congestie, files!
Onze laatste spreker is Albert Thissen, managing director van rederij Hapag-Lloyd Frankrijk. In zijn boeiende presentatie neemt hij ons mee in de wondere wereld van het containervervoer. Hij laat zien hoe containerschepen steeds groter en groter worden. Zo groot zelfs, dat deze niet alle havens meer binnen kunnen varen. Hier ligt een kans voor Rotterdam, omdat Rotterdam de allergrootste schepen zonder problemen kan ontvangen. Een interessante ontwikkeling is te zien in de wereldwijde containerstromen. Was vroeger de stroom van Azië naar de rest van de wereld het grootst, nu is het vervoer tussen de Aziatische landen het grootst. Containerrederijen werken steeds meer samen, zo vertelt de heer Thissen. Dat doen ze om efficiënter te kunnen werken en om nieuwe investeringen samen te kunnen dragen. Want, voor het opzetten van een nieuwe route is zo’n grote investering in nieuwe schepen nodig, dat een afzonderlijk bedrijf dat niet meer kan dragen.
We sluiten de geslaagde middag af met een diner aan boord van de “Nieuwe Maze”, aangeboden door het Havenbedrijf Rotterdam.
Thecla Bodewes geeft zich bloot
Op 16 september kwamen ruim 150 leden van de Havenvereniging bijeen voor een avond met Thecla Bodewes, CEO van Bodewes Scheepswerven en zakenvrouw van het jaar 2011.
Bodewes Scheepswerven bouwt en onderhoudt baggermaterieel, beunschepen, tankers en passagierschepen op diverse werven in Noord Nederland. Onze voorzitter ontpopte zich deze avond tot een geduchte concurrent van Twan Huys als Rotterdamse College Tour gastheer.
Ontspannen sprak Thecla Bodewes over de beginjaren van haar professionele carrière. Als enig vrouwelijke studente aan de HTS-scheepsbouwkunde was ze een welkome stagiaire op diverse werven. De stabiele hand van een vrouw werd snel herkend en zo leerde ze op vroege leeftijd al lassen en meewerken met ‘de jongens’. Die fascinatie voor het ambacht, de bouw en alle activiteiten die daarbij van toepassing zijn, zitten Thecla diep in het hart. Ze stuurt haar bedrijf met heldere afspraken aan, eet in de kantine met de mannen mee en weet haar vakmanschap als scheepsbouwer zeer goed te combineren met de commerciële scherpte die nodig is in de maritieme wereld.
Ze sprak open over die ene keer, twee jaar geleden, toen de werf door criminelen financieel werd misleid. Het kenmerkt de rasondernemer om snel haar verliezen te nemen, door te gaan met haar bedrijfsactiviteiten en waar mogelijk maximaal mee te werken aan het juridisch beloop van deze zaak bij justitie. Nuchter en optimistisch over nieuwe kansen op diverse nieuwe plekken in de wereld. Gaan alle scheepswerven naar Brazilië, dan opent Bodewes een handelsrelatie met een buurland om zo op te blijven vallen in de markt. Daarbij is ‘made in Holland’ nog steeds een sterke merkwaarde voor de scheepsbouw branche als geheel.
Bodewes toonde aan dat de organisatie over veel flexibiliteit en innovatieve kracht beschikt. Het bedrijf leverde bijvoorbeeld recent 4 drone-schepen af voor een Franse offshore opdrachtgever als surveillance schepen. En daarbij leerde het aanwezige publiek dat Bodewes veel van de schepen die door de werf worden gebouwd nu al geschikt zijn om remote te worden ‘overgenomen’. Thecla spoorde de aanwezigen aan om altijd in 2 business scenario’s te blijven denken (optimaal en bedreigend), om zo beslissingen rondom investeringen voor de toekomst te toesten aan de mogelijkheden van de nabije techniek.
Snel werd het na 21.00 uur en resteerde de borrel bij het altijd gastvrije STC. Deze formule houden we er zeker in. 
Een sfeervolle terugblik is te vinden op onze homepage in het fotoalbum.
Op verkenning in de Biesbosch
Met 50 leden van de Havenvereniging zijn we naar de plek geweest waar ons drinkwater vandaan komt (Alleen deze dag even niet. Er werd wegens verontreiniging in Limburg enkele dagen geen water in de spaarbekkens ingenomen).

Na aankomst bij het informatiecentrum moesten we even wachten op de boot… Volgens de gidsen is het een schip. Maar deze discussie ga ik allang niet meer aan. Die ochtend was er overigens nog een poging gedaan door een pleziervaarder met slecht zicht om de boot te torpederen. We vertrokken vanaf Drimmelen, staken de Amer over naar het Noordergat en via het Stroomgat en het Middelgat van De Plomp naar de Sloot van Sint Jan. Onderweg werd door de gidsen het ontstaan en ontwikkeling van de Biesbosch uitgelegd.
De Biesbosch is ontstaan na de Sint Elisabethsvloed. Wij dachten één, maar het waren er binnen 5 jaar drie. Hierbij zijn veel bewoners omgekomen. Wij bezochten de Brabantse Biesbosch, althans een klein stukje daarvan.
Er bestaat ook een Hollandse Biesbosch, deze bestaat uit 2 gedeelten namelijk de Dordtse en de Sliedrechtse.De Brabantse Biesbosch wordt begrensd door de Nieuwe Merwede in het noordwesten, de Amer in het zuiden en de route Steurgat-Spijkerboor in het oosten.
Na de aanleg van de Haringvlietdam is het tijverschil teruggelopen van tussen de 40 tot 60 cm. Voorheen was dit soms wel 2 meter. Dat speelde in de tijd tussen 1940 en 1945 een grote rol. Er werden veel onderduikers verborgen bij de boeren want voor onbekenden was het betreden van het gebied door het tijverschil een gevaarlijke bezigheid.
Wij gingen van boord bij het beroemde Sint Jans bruggetje, waar aan weerszijden een plaquette hangt die herinneren aan het verzet in de Biesbosch. Tegen het einde van de bezetting zijn 75 personen, die gevangen waren genomen en verborgen in een binnenvaartschip overgedragen aan de bevrijders, in dit geval aan de Polen.
Rietsnijden en biezensnijden wordt niet meer commercieel gedaan. De mattenbies komt nog wel voor. In de haven gebruiken ze de biezen nog bij de aanleg van nieuwe kaden. De biezensnijders werkten onder erbarmelijke omstandigheden in dit gebied totdat de regering rond 1920 ingreep en zij moesten verblijven in een opbouw met een stenen ondergrond. Hiervan liggen er nog enkele. Verder laat men hier nu de natuur vooral zijn werk doen.
Natuurlijk werd er ook verteld over de ongeveer 500 bevers in het gebied. Ze leven in burchten, die zij onder water ingaan. Je kunt de burchten herkennen aan een soort hellinkje waarover zij lopen als er bovengronds gebouwd wordt. Zien doe je ze zeker overdag niet. ‘s Avonds zijn er speciale rondleidingen.
In de Bieschbosch liggen ook drie grote spaarbekkens voor de inname van drinkwater o.a. voor Evides ten behoeven van Rotterdam e.o. Het water wordt ingenomen in de Gijster, daar blijft het ca. 4 maanden en wordt dan overgepompt en vervoerd door buizen met een doorsnee van 2 meter naar het spaarbekken: de Honderd en Dertig en dan na ook ongeveer 3 á 4 maanden naar de Petrusplaat om aan het eind van dit proces gepompt te worden naar de Berenplaat en Kralingen, de drinkwaterzuiveringen van Evides.
Na de duidelijke uitleg door de gidsen tijdens de wandeling kwamen wij weer aan bij de boot. Voor sommigen was het een reddingboot. Teruggevaren via de Sint Janssloot en de Spijkerboor naar Drimmelen. De exploitant van het bezoekerscentrum was zo vriendelijk om wat langer open te blijven zodat wij nog een verkoelend drankje konden nemen. Gelukkig maar anders hadden sommigen deze prachtige middag (want het was warm) nooit weer eens kunnen herhalen.
Met dank aan de gidsen, kapitein van het schip, onze secretaris de heer Tieman, Alex onze chauffeur, mevrouw Ria Pietermaat voor de foto(‘s) en alle deelnemers voor de fijne middag.
Info: Bezoekerscentrum Staatsbosbeheer www.biesboschcentrum.nl
Rondvaarten (ook vanaf Rotterdam Kralingen): www.zilvermeeuw.nl
Aad Korzilius 
Algemene Ledenvergadering 2015
Notulen van de Algemene Ledenvergadering Havenvereniging Rotterdam
Datum: 20 april 2015
Aanvang: 19.00 uur
Einde: 21.30 uur
Locatie: STC Wilhelminapier Rotterdam
De vice-voorzitter Tom Peter Blankenstijn opent om 19.30 uur de Algemene Ledenvergadering. Hij staat stil bij de reden waarom de voorzitter Jan-Bert Schutrops is verhinderd. Binnen het bedrijf waar de voorzitter werkzaam is worden collectieve arbeidsvoorwaarden besproken tussen de sociale partners en bevinden zich in een belangrijke fase. Er wordt een kleine wijziging ten behoeve van de agenda doorgevoerd zodat het financiële gedeelte in zijn totaliteit een geheel vormt.De leden die zich afgemeld hebben worden met naam genoemd. De presentatie (Bijlage 2) wordt doorgenomen. Er wordt stilgestaan bij de vaartocht met oud bestuursleden. Erkentelijk is men voor het feit dat het Havenbedrijf Rotterdam het representatievaartuig de Nieuwe Maze beschikbaar heeft gesteld. Na een korte terugblik op de financiële paragraaf van 2014 een financiële blik op 2015. Het financiële verslag (Bijlage 1)wordt door de vergadering aangenomen. Daan Vroom, geeft inmiddels voor de 5e keer een toelichting op het financiële gedeelte van Jong Havenvereniging.
Johan Kruithof geeft aan dat de QPS opbrengsten iets zijn tegengevallen en dat deze activiteit een belangrijk deel van de begroting is. Hij staat stil bij een aantal positieve uitgaven en het feit dat een nieuw boekhoudprogramma genaamd ‘CASH’ per 1 januari jl. van kracht is geworden. In 2015 zal bij wijze van ‘proef’ een aantal extra activiteiten plaatsvinden gericht op de overgang van Jong Havenvereniging leden naar de Havenvereniging. Hiervoor is een extra bedrag opgenomen. De contributie zal op hetzelfde niveau gehouden worden. De post jubileumactiviteiten is positief afgerond.
De opvolger van Daan Vroom is aanwezig: Bram Spee zal als penningmeester fungeren van Jong Havenvereniging. Wybe Zijlstra schetst een overzicht van het lustrumjaar. Hij maakte deel uit van de jubileumcommissie (waaronder ook Abel Noordanus en Jan Kok). Tijdens het evenement hebben een 18-tal bedrijven een tafel gekocht. Er wordt nadrukkelijk stilgestaan bij het verschijnen van de jubileumkrant. Het 75e jarige jubileum is goed neergezet. Vragen vanuit de zaal: de penningmeester noemde een bedrag van circa 15.000 EUR. De penningmeester specificeert de post. Er is ook een vraag inzake het digitaliseren van de factuur. Via e-mail komt vrijdag aanstaande (24 april) een factuur.
Robert Rooderijs en Aad Bunschoten willen graag de controle continueren. De voorzitter stelt de vergadering de vraag of er ook andere gegadigden zijn. Dan Vroom kijkt graag vanuit Jong Havenvereniging mee. De vergadering stemt in met het verlenen van decharge van het bestuur ten aanzien van het gevoerde beleid.
Er wordt afscheid genomen van een tweetal bestuursleden vanuit JongHavenvereniging. De JongHavenvereniging bestaat 7 jaar. De aftredende bestuursleden zijn de laatste die het begin hebben meegemaakt en opgezet. De oud-bestuursleden worden bedankt en de nieuwe worden voorgesteld. Elias Becker zal de rol van voorzitter op zich nemen. De benoeming van Robert Tieman als secretaris wordt door de vergadering onderschreven.
De vergadering staat kort stil bij het bezoek aan de Zeehavenpolitie. Deze activiteit was vrijwel direct volgeboekt. Er wordt vooruit gekeken naar andere evenementen zoals de HavenBBQ op 24 juni in Kantine Walhalla op Katendrecht. De mogelijke datum van de dag van de haven 2015 te weten 16 december wordt vanuit de leden als vroeg ervaren. Er is begrip voor de ontstane situatie en het bestuur zal een passende oplossing voorstellen.
Managing director Harold Linssen van Keppel Verolme is benoemd tot Havenman van het Jaar 2014. Het is voor het eerst dat een vertegenwoordiger uit de sector scheeps(ver-)bouw, -reparatie en -onderhoud wordt benoemd. Harold Linssen is hiertoe verkozen, omdat Keppel Verolme met de spectaculaire dokbeurt van het passagiersschip ‘Oasis of the Seas’, het grootste cruiseschip ter wereld, eens te meer de aandacht heeft gevestigd op het belang van de maritieme industrie in de haven van Rotterdam, met name ook bij het grote publiek.
De Havenman geeft een enerverende toedracht over diverse facetten van de haven waar hij belang aan hecht, waaronder de beroepskeuze van jongeren en de rol van de havengemeenschap daarop. Andere onderwerpen betreffen het gelijke speelveld rondom wet- en regelgeving en de communicatiestrategie van Keppel Verolme tijdens de bovengenoemde dokbeurt.
De vergadering wordt rond 21.30 uur afgesloten.
Bijlage 1: Powerpoint presentatie
Bijlage 2: Verslag financieel jaaroverzicht
Bijlagen te downloaden als PDF, linksonder in beeld zichtbaar na dubbelklikken.
Eventueel kunt u bovenstaand verslag ook als PDF downloaden: Verslag ALV 2015.
Quick Port Scan weer succes!
40 deelnemers uit verschillende hoeken van het havenbedrijfsleven deden mee aan de jaarlijkse masterclass Quick Port Scan. Wederom was het een geslaagd evenement. Dit was mede te danken aan de enthousiaste sprekers en het mooie weer tijdens de afsluitende vaartocht.
Onze voorzitter Jan Bert Schutrops verzorgde met wethouder Langenberg de aftrap met een interview over het samenspel van haven en stad! Vervolgens werden diverse andere onderwerpen gepresenteerd over de haven nu en in de toekomst, procesindustrie, natte bulk, veiligheid, nautische dienstverleners en containers. In een paneldiscussie bespreken we innovatie, de arbeidsmarkt, bereikbaarheid en ondernemerschap. Uiteraard vindt de Quick Port Scan volgend jaar weer plaats; eind van het jaar weten we de datum.
Benieuwd naar het hele verslag? Lees dan verder ónder de foto van de deelnemers.
In een intensief middagprogramma kregen “nieuwelingen” in de Rotterdamse haven in vogelvlucht inzicht in de werkwijze en ontwikkelingen van de haven en industrie.
Als start van het programma werd Pex Langenberg, wethouder Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie, geïnterviewd door onze voorzitter Jan Bert Schutrops. De wethouder vertelt hoe belangrijk de haven en de stad voor elkaar zijn. Een leefbare stad is belangrijk voor de werknemers in de haven. Volgens de wethouder is zijn mooiste plek in Rotterdam, het nieuwe Centraal Station een prachtig voorbeeld van hoe Rotterdam mooie nieuwe ideeën realiseert. Onze wethouder is trots op de haven. Hij ziet veel toekomst in duurzame innovaties zoals biomassa LNG en het gebruik van restwarmte van de industrie.
Ronald Paul, Chief Operating Officer van het Havenbedrijf Rotterdam N.V. vertelt over de uitdagingen voor de haven, nu en in de toekomst. Over een veranderende wereld waarin zekerheden niet mee bestaan. De raffinaderijen hebben het moeilijk, containerrederijen werken steeds meer samen, de bereikbaarheid van de haven blijft een uitdaging, milieu en duurzaamheid nog steeds belangrijk. Het Havenbedrijf zet daarom in op innovatieve nieuwe oplossingen. Informatievoorziening wordt steeds belangrijker om een bezoek van een schip aan de haven zo efficient mogelijk te laten verlopen. Het Havenbedrijf werkt samen met universiteiten en bedrijven om de concurrentie steeds een stap voor te blijven.
Bart Voet, General Manager van Shell Pernis vertelt over de procesindustrie. Shell is geen 0lie en gas bedrijf meer, maar een gas en olie bedrijf, stelt hij. Hij vertelt over de Prelude, een LNG-fabriek die in een schip is gebouwd. De fabriek maakt aardgas vloeibaar, zodat het per schip kan worden vervoerd. LNG kan onder andere worden gebruikt als schone brandstof voor schepen. In Qatar heeft Shell het PEARL project, waar gas wordt omgezet in schone brandstoffen zoals benzine en diesel. De fabriek is de grootste in zijn soort. Shell innoveert ook met Biofuels, brandstof uit hernieuwbare (landbouw)grondstoffen.
Na een korte pauze gaat Roland Pechtold, voormalig CEO van Nova Terminals in op de natte bulk sector. Op inspirerende wijze verhaalt hij over de energiebehoefte in de toekomst. De vraag naar olie en gas blijft. We gaan meer energie gebruiken en het aandeel schone energie neemt daarin enorm toe. Het winnen van olie en gas wordt echter steeds moeilijker, nieuwe technieken zijn nodig om aan de energievraag te blijven voldoen. De handel in onder andere kerosine en stookolie zal toenemen, daardoor zal de vraag naar op- en overslag van natte bulk blijven. Dat is geen reden om achterover te leunen. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds hoger tempo op, denk bijvoorbeeld aan de steeds sneller wordende computers. Wie niet innoveert, staat stil.
Onno van Elswijk neemt ons mee in de boeiende wereld van de Douane. Hij laat zien hoe de Douane (onderdeel van de Belastingdienst) smokkel van goederen opspoort. Zij zien toe op het internationaal verkeer van goederen en de belasting die daarover moet worden betaald. Smokkelaars zijn inventief in het verzinnen van manieren om illegale goederen de haven van Rotterdam in- en uit te smokkelen. Het gaat dan illegale goederen zoals drugs en wapens, maar ook om het ontduiken van belasting op waardevolle goederen, zoals sigaretten en drank. De Douane doet dat met geavanceerde apparatuur, bijvoorbeeld de vaste en mobiele röntgenscanners en met speurhonden, maar vooral met veel kennis, zodat gecontroleerd wordt waarde pakkans het grootst is.
Daarna komt de nautische markt aan bod. In korte sessies van 10 minuten gaan we in kleine groepen in gesprek met Erik de Neef, CEO van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, Gerrit Peekstok, accountmanager van het Nederlands Loodswezen, Cees Willem Koorneef, hoofd Inspectie bij het Havenbedrijf Rotterdam en de heren Seth Hofs en Diede de Leeuw, teamchef en wijkagent van de Zeehavenpolitie. Er was zoveel interessants te vertellen en te vragen dat 10 minuten te weinig tijd was. Dat gaan we volgend jaar anders doen.
Vervolgens is het tijd voor een paneldiscussie. Onze voorzitter Jan Bert Schutrops gaat in gesprek met Ben Vree, CEO van APM Terminals Europe, Peter Goedvolk, directeur van Count Companies en Steven Lak, voorzitter van Deltalinqs. Zij spreken over de uitdagingen voor de haven, nu en in de toekomst. Innovatie blijkt een terugkerend thema, zonder vernieuwing staat alles stil. Ook het interesseren van jongeren voor een baan in de haven is een uitdaging. Er is een “mismatch” tussen de arbeidsmarkt en het aanbod onder jongeren; te weinig jongeren kiezen voor een opleiding waar de haven iets aan heeft. Volgens Steven Lak is er vooral behoefte aan goed opgeleide VMBO, MBO en HBO-ers. Ze zijn er wel, maar ze hebben de verkeerde opleiding. Volgens de panelleden moet het Havenbedrijf meer luisteren naar de bedrijven en meer sturen op de juiste opleidingen bij jongeren. Een haven alléén voor doorvoer van handel (uit bijvoorbeeld China) is niet genoeg, vinden de heren. De maakindustrie komt terug naar Europa, de haven van Rotterdam moet erop inzetten om hoogwaardige productie naar Rotterdam te halen. Ook de arbeidsverhoudingen veranderen. Het panel voorspelt dat vakbonden langzamerhand zullen verdwijnen, en dat de cao’s in de toekomst er anders uit gaan zien. In de tussentijd verwachten de panelleden dat discussies tussen werknemers en werkgevers zullen radicaliseren, wellicht met stakingen en demonstaties. De panelleden zijn het erover eens dat innovatie en ondernemerschap dé sleutel zijn voor een succesvolle Rotterdamse haven. En de grootste uitdaging? Congestie, files!
Onze laatste spreker is Albert Thissen, managing director van rederij Hapag-Lloyd Frankrijk. In zijn boeiende presentatie neemt hij ons mee in de wondere wereld van het containervervoer. Hij laat zien hoe containerschepen steeds groter en groter worden. Zo groot zelfs, dat deze niet alle havens meer binnen kunnen varen. Hier ligt een kans voor Rotterdam, omdat Rotterdam de allergrootste schepen zonder problemen kan ontvangen. Een interessante ontwikkeling is te zien in de wereldwijde containerstromen. Was vroeger de stroom van Azië naar de rest van de wereld het grootst, nu is het vervoer tussen de Aziatische landen het grootst. Containerrederijen werken steeds meer samen, zo vertelt de heer Thissen. Dat doen ze om efficiënter te kunnen werken en om nieuwe investeringen samen te kunnen dragen. Want, voor het opzetten van een nieuwe route is zo’n grote investering in nieuwe schepen nodig, dat een afzonderlijk bedrijf dat niet meer kan dragen.
We sluiten de geslaagde middag af met een diner aan boord van de “Nieuwe Maze”, aangeboden door het Havenbedrijf Rotterdam.
Tussen kunst en kade
Tussen Kunst (Kitsch) en Kade
Bij galerieWind op Noordereiland
EXPERTS TAXEREN HAVENKUNST EN HAVENPRULLARIA
Monsterboekjes, oorkondes, etsen, uniformen, schilderijen, kompassen, stuurwielen, historische boeken, sierborden, flessenpost, ankers, foto’s, serviezen. Op de zolder of in de huiskamer van veel Rotterdamse huizen hangen, staan of liggen herinneringen aan de haven. Sommige zijn persoonlijke herinneringen en andere verwijzen naar een ver familielid.
Degenen die benieuwd zijn naar de werkelijke waarde ervan, moeten op 28 juni het Noordereiland bezoeken.galerieWind organiseert daar op die zondag voor het eerst een middag waarop men maritieme voorwerpen kan laten beoordelen en taxeren. Een soort ‘Tussen Kunst en Kitsch’ dus maar dan over de Rotterdamse haven.
Tussen 12.00 uur en 17.00 uur is er een team van deskundigen aanwezig bestaande uit
* Arne Bonsaksen, taxateur Vendu Notarishuis
* Frits Loomeijer, directeur Maritiem Museum Rotterdam en
* Irene Jacobs, conservator Maritiem Museum Rotterdam.
Zij zullen de aangeboden voorwerpen onder de loep zullen nemen.
Voorwaarde
Voorwaarde voor deelname is dat de bezittingen die u wilt laten bekijken gerelateerd zijn aan de scheepvaart. Dit kunnen uiteenlopende objecten zijn. Het is de bedoeling dat u de voorwerpen na afloop weer mee terugneemt naar huis.
Geïnteresseerden kunnen zich opgeven via de site van galerieWind.
28 juni tussen 12.00 uur en 17.00 uur
galerieWind
Prins Hendrikkade 124a
3071 KL Rotterdam
Een nieuw bestuur!
De bestuursvernieuwing van Jong Havenvereniging (JHV) is compleet. Het nieuwe bestuur zal verder bouwen aan de inmiddels stevige link tussen de ruim 600 Jong Havenprofessionals en de Rotterdamse haven.
Een goed fundament
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Havenvereniging heeft bestuurslid van het eerste uur Cherry Almeida haar voorzitterschap overgedragen aan Elias Becker. Daarnaast zijn Sjoerd de Jager, Ellen Hamelink en Daan Vroom uit het bestuur teruggetreden. Samen hebben zij de afgelopen zeven jaar de JHV tot volle wasdom laten komen; diverse initiatieven zijn inmiddels een begrip in de havenwereld. Zo kun je als student tijdens de Mainport Meewerkdagen kennismaken met bedrijven achter de vaak gesloten deuren van de Rotterdamse haven. Of de RTM Port Party, een jaarlijks feest in de Cruise Terminal dat op de laatste editie ruim 1.400 bezoekers mocht verwelkomen.
Boeien, Binden en Behouden
Naast de nieuwe voorzitter worden de vier zittende bestuursleden versterkt door Marco Diepeveen, Bram Spee, Steven Lammering en Elvira Smit. Dit bestuur zal het solide fundament dat er al staat, gebruiken voor nieuwe plannen en ambities. Voorzitter Elias Becker licht toe: “Wij willen de Rotterdamse haven de stad intrekken waar mogelijk, en waar noodzakelijk trekken wij de haven in. De verbinding tussen de haven en jonge, werkende Rotterdammers versterken wij middels onze drie pijlers Boeien, Binden en Behouden.”
Maar uiteraard kunnen leden en nieuwe leden ook de komende tijd elkaar weer ontmoeten tijdens de Varende Borrel, een Masterclass of een reisje naar een buitenlandse havenstad. Want in een stad waar zoveel jonge mensen dagelijks de handen ineen slaan om de grootste haven van Europa draaiende te houden, mag een Jong Havenvereniging niet ontbreken.
Machinefabriek Bolier
Bekijk de afzonderlijke bestuursleden hier.
Wereldeconomie vs wereldhaven
Wat betekent een mogelijke Grexit voor de Rotterdamse haven?
Met die vraag troffen ruim 40 bedrijfsleden van onze vereniging zich op 24 maart tijdens het
ontbijt in het Paviljoen van de Erasmus Universiteit.
Prof. Dr. Ivo Arnold nam het gezelschap aan de hand van een aantal scherpe cartoons mee in de uitdagingen van de monetaire beleidsmakers in Europa; Superman Draghi, de Griekse crises,
Quantative Easing en de dollar/euro wisselkoersen werden gekoppeld aan dreigende deflatie en/of inflatie.
De professor gaf helder antwoord op de vragen die hij het publiek voorhield en doceerde zo in kort tijdbestek allen bij over de macro-uitdagingen in de economie.
Bas Hennissen, VP Industry en Bulk Cargo bij het Havenbedrijf Rotterdam nam de aanwezigen mee in de geografische impact van de huidige olie en gasprijzen op de logistieke stromen en navenante productie en verwerkende industrie. Immers, ruim 60 % van alle goederenstromen door onze haven betreffen deze producten.
Hij gaf aan hoe het Havenbedrijf samen met het bedrijfsleven actief kijkt naar de mondiale uitdagingen die
deze grondstoffen kenmerken. Om er ook geruststellend aan toe te voegen dat Maasvlakte 2 een meter hoger is gebouwd na initieel gepland om toekomstige zeespiegel stijgingen te baas te zijn.
De Havenvereniging is haar bedrijfsleden zeer erkentelijk voor hun niet aflatende steun en organiseert speciaal voor hen enkele exclusieve bijeenkomsten.
Met het succes van dit bedrijfsledenontbijt zien we uit naar hun aanwezigheid op een volgend event en de Algemene Ledenvergadering, alwaar Harold Linssen van Keppel-Verolme de aanwezigen zal toespreken als nieuwe Havenman van het Jaar.
Grote oproep in MainPort Magazine
MainPort Magazine helpt Jong Havenvereniging met de zoektocht naar het nieuwe Jong Haventalent en plaatst een uitgebreide oproep in het maart-nummer.
Het artikel belicht daarnaast hoe ver de titel Jong Haventalent jou kan brengen. Ben jij benieuwd hoe het de voormalige jonge talenten is vergaan? Lees dan snel het artikel in het maart-nummer! Rik Pek, Marie-Louise Vlaming, Jacob Bac, Zekiye Yilmaz en talent van 2014, Onno de Jong, bouwen in ieder geval lekker door aan hun carrière!
Help ons talent met zijn onderzoek!
Onno de Jong is het Jong Haventalent van 2014. Als onderzoeker aan de Erasmus Universiteit zet hij zich in, om de Rotterdamse haven naar een nog hoger plan te trekken. Maar soms heeft hij daar hulp bij nodig, zoals nu. Daarom roepen wij alle leden van Jong Havenvereniging op, om vijf minuutjes tijd te maken en de enquête via deze link, in te vullen.
Op deze manier krijgen Onno en zijn team meer zicht op hoe het onderwijs aan de Erasmus Universiteit aansluit, op de praktijk van de havenwereld. Een belangrijk punt! Mochten er vragen zijn, dan kun je contact opnemen via dejong@ese.eur.nl. En ben je daarna benieuwd wat de uitkomst is van de enquête… dan komt Onno dat graag vertellen!
Port Ranger zoekt gastdocenten
Het programma Port Rangers wil leerlingen uit groep 6 of 7 van Rotterdamse basisscholen structureel kennis laten maken met de Rotterdamse haven. Want onbekend maakt onbemind!
Jongeren hebben vaak nog geen of een beperkt beeld van de haven. En wie kan ze dat beter bij brengen dan degene die er daadwerkelijk in werkt. Persoonlijke verhalen brengen
die haven tot leven.
De haven heel belangrijk is voor Rotterdam en de vraag naar goed opgeleid personeel in de haven de komende jaren toeneemt. Port Rangers maakt ook onderdeel uit van de Rotterdamse aanpak loopbaanoriëntatie. Daarbij gaat het om een goede en bewuste keuze maken voor een opleidingen en beroepen, minder kans op schooluitval en goede vooruitzichten op werk.
De gemeente Rotterdam, de ondernemersvereniging Deltalinqs en het Havenbedrijf Rotterdam zijn de initiatiefnemers van dit programma. Zij maken dit programma de komende jaren mogelijk. Scholen kunnen kiezen uit twee verschillende lespakketten. Voor scholen zijn aan deelname geen kosten verbonden. De projectleiding wordt verzorgd door het EIC Mainport Rotterdam (EIC) en de uitvoering en begeleiding vinden plaats door medewerkers van JINC voor Haven TaalTrip en medewerkers van EIC voor Steurtocht door de haven.
Zonder vrijwilligers kan Port Rangers niet slagen, vandaar dat we op zoek zijn naar begeleiders voor onderstaande lespakketten.
Haven TaalTrip – Taalgidsen
TaalTrip is taal en wereldoriëntatie op locatie. Tijdens een Haven TaalTrip bezoeken de leerlingen met hun klas het havengebied, waar ze moeilijke woorden in de context kunnen leren kennen (bijvoorbeeld: containership, transport, aanmeren). Als taalgids begeleid je een groepje leerlingen op TaalTrip in de haven naar het EIC Mainport Rotterdam. Je laat
kinderen woorden zien en legt ze uit. De TaalTrip duurt 2,5 uur. Van tevoren ontvang je van JINC een uitgebreide handleiding waarin precies beschreven staat hoe de trip in zijn werk gaat. Daarnaast is er een briefing op locatie bij het EIC, waardoor je goed voorbereid bent. Als Taalgids ben je nooit alleen, een klas wordt in kleine groepjes verdeeld van 8 leerlingen en elk groepje krijgt een eigen taalgids.
Steurtocht – Gastdocenten
Tijdens de Steurtocht door de haven maken leerlingen op onderzoekende manier kennis met de veelzijdigheid van het Rotterdamse havengebied. Aan de hand van uitgebreid lesmateriaal bereiden zij zich niet alleen voor op een bezoek aan de haven, maar leren zij ook meer over duurzaam omgaan met de omgeving, natuur, aardrijkskunde en vergroten zij
hun woordenschat. Zo oriënteren zij zich al spelenderwijs op de toekomst. Om de leerlingen een beeld te geven van wat er allemaal te doen is in de haven zijn wij op zoek naar havenprofessionals die het leuk vinden om jonge leerlingen op school een havengastles te geven. Als gastdocent ga je goed voorbereid naar de school, doordat je samen met andere gastdocenten wordt gebriefd op locatie bij het EIC. De tijdsinvestering is slechts enkele uren op jaarbasis, het plezier en voldoening groot!
Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met:
Leonie van Walstijn
e-mail: lvanwalstijn@jinc.nl
telefoon 010 760 07 17